Julledigt för brasilianska gripenpiloter

Nu är det dags för de två brasilianska gripenpiloterna att låta hjälmen och g-dräkten vila inne i Gripencentrum på Skaraborgs flygflottilj, och istället börja fira jul tillsammans med sina familjer. Sedan 1 november har de legat i hårdträning med - framför allt - mycket teori och simulatorpass. Utbildningen fortsätter efter nyår men först hägrar drömmen om en vit jul.

I början av november anlände de två brasilianska piloterna till Skaraborgs flygflottilj. Utbildningstempot var högt redan från start. Initialt var det teorin som gällde, och sedan stegade de sig framåt mot simulatorflygningar och solo-flygningar.

– Det är mycket "runt-omkring-grejer" som vi måste börja med, säger Anders Hjärp, kurschef och pilot på första utbildningsdivisionen. De måste veta hur våra övningsområden ser ut och vilka rutiner som gäller för att flyga i svenskt luftrum.

Därefter fortsätter man med teoretiska delar som till exempel checklistan innan start, flygplanets alla system, metoder för start och landning samt nödträning. Den tyngre tekniska utbildningen genomförs i Halmstad på Försvarsmaktens Tekniska Skola. Allt detta varvas med simulatorövningar och flygpass i baksits. I början på december var det sedan dags att flytta från baksits till framsits.

– Då har de själva kontroll över hela flygpasset, allt ifrån start till navigering och landning, säger Anders Hjärp. De kör saker som de provat i simulatorn och vi finns med som handledare, men till 95 procent kör de hela passet själv.

Minst fem sådana pass skall genomföras innan det är dags för ensamflygning, det vill säga de pass där eleven helt själv flyger den ensitsiga versionen Gripen C.

Tiden från första utbildningsdagen till första framsitsflygningen är cirka fyra till fem veckor. Efter ytterligare två till tre veckor – det vill säga en total tid på omkring sju veckor – har piloterna så pass mycket kunskap att de får förtroende att ensam flyga Gripen.

Redan erfarna piloter

Piloterna har redan mångårig erfarenhet av att flyga när de kommer till första Utbildningsdivisionen på flottiljen.

– De har tidigare flugit F-5 och Mirage 2000 och ligger på mellan 1500 och 1800 flygtimmar, så de är redan erfarna piloter när de kommer till Sverige, men inte av ett så komplext system som JAS 39 Gripen, säger Anders Hjärp.

När de är färdiga med inflygningen av Gripen, den så kallade Conversion Training (CT) kommer de att påbörja luftstridsövningar under Combat Readiness Training (CRT) innan de återvänder hem till Brasilien.

Men först är det jul.

– Nu kommer de att fira en förhoppningsvis snöig jul tillsammans med sina familjer. Sen drar vi igång efter 13-helgen med återinflygning i simulatorn. Och efter fem till sex pass i framsits kommer de sedan – om vi får bra väder - flyga EK i mitten på januari.

Och det är inte bara vi som hoppas på en vit jul. En av de brasilianska piloterna – och hans son – har aldrig känt den kalla lyckan av snö innanför kläderna, så Skaraborgs flygflottilj kommer sannolikt att förstärkas med både brasilienmärkta snöfort och snöbollar.

Karta