Rauka spåret genom Visby

Efter att ha ägnat fredagseftermiddagen och kvällen åt att genomföra ”åtgärder inför drifttagning” var det under lördagen dags för stridsvagnskompaniet från I 19 att ta ut fyra av vagnarna ur mobiliseringsförrådet och rulla ut på ön. Bland annat gick den tunga fordonsmarschen genom centrala Visby, något som inte händer varje dag. Varken för Visbyborna eller för tredje stridsvagnskompaniet ur Norrbottens regemente.

Chefen I 19, överste Olof Granander talar till tredje stridsvagnskompaniet på Visby flygplats. Foto: Jesper Sundström/Försvarsmakten
Vagnarna framrycker förbi Tingstäde fästning. Foto: Jesper Sundström/Försvarsmakten
Rauka spåret genom Visby. Ringmuren i bakgrunden. Foto: Jesper Sundström/Försvarsmakten
Vagnarna i stridsställning i Slite hamn. Foto: Jesper Sundström/Försvarsmakten
Vagnarna i stridsställning i Slite hamn. Foto: Jesper Sundström/Försvarsmakten
Vagnarna lämnar Slite hamn för att bege sig tillbaka till Visby. Foto: Jesper Sundström/Försvarsmakten

Norrbottningarnas närvaro på Gotland har att göra med det förändrade omvärldsläge vi sett under 2014.
–Planeringen inför den här övningen startade redan i början på september så de incidenter Försvarsmakten identifierat efter det bekräftar bara vår tidigare bedömning av det säkerhetspolitiska läget, berättar övningsledaren och kontingentschefen överstelöjtnant Tomas Nybom.

Halv elva rullade fyra Leopardvagnar ut från förrådsplanen, ut på landsvägen. Det första målet var garageplanen på gamla pansarregementet P 18 där man stannade till och efterdrog muttrar och kollade bandsträckningen. Redan på vägen dit började civila bilar att ansluta till fordonsmarschen och väl framme på garageplanen hade ett 30-tal nyfikna gotlänningar hunnit samlas för att följa vagnarna på lite närmare håll. På plats fanns även den polisbil som skulle eskortera vagnarna genom staden och vidare ut mot nästa anhalt, Visby flygplats.

Men först skulle vagnarna köras genom centrala Visby. Längs vägen stod det många intresserade åskådare. Vissa råkade bara vara på plats när vagnarna dånade förbi medan andra stod och väntade med kameran i högsta hugg. Det fotades, filmades, vinkades och några av åskådarna gjorde till och med honnör.
–Folk här verkar vara väldigt positivt inställda till vår verksamhet, vilket givetvis är roligt. Att få rulla med stridsvagn genom Visby och över ön på det här sättet är inte bara viktigt, det känns också riktigt roligt. Det blir inte bara en annorlunda upplevelse för Visbyborna utan även för oss, säger Fredrik Åkerman, chef för tredje stridsvagnskompaniet.

Mycket folk på flygplatsen

Väl framme på flygplatsen parkerades vagnarna precis utanför huvudbyggnaden. Medan kompaniet gjorde avsittning och åt lunch samlades allt fler nyfikna åskådare runt vagnarna. Såväl barn som vuxna ville passa på att få en titt på och i vagnarna innan de åter igen parkerades i förrådet. Även chefen för I 19, överste Olof Granander fanns på plats för att prata med soldater, media och åskådare. Och han var nöjd med det han såg.
–Det verkar vara en riktigt god stämning på kompaniet och de har jobbat på bra under gårdagen. Jag tror det är motiverande för både soldater och officerare att få öva i ett skarpt scenario. Det är viktigt att vi visar att vi finns och att vi kan verka. P 4 gjorde det under förra veckan och vi gör det idag.

Mot hamnen i Slite

Efter en dryg timme på flygplatsen var det dags att tacka för sig och rulla vidare mot nästa anhalt, hamnen i Slite. På flygplatsen passade kompaniet även på att byta besättningar på vagnarna så att alla skulle få chans att delta i fordonsmarschen. De 3,5 milen till nordöstra sidan av ön tog drygt två timmar, men då rullade förbandet i lägre hastighet samt stannade längs vägen för att se över vagnarna. Väl i Slite rullade man ner till hamnen och ställde upp vagnarna i stridsställning ut mot Östersjön. Nu började det sakteligen att skymma så efter cirka 20 minuter på plats vände förbandet tillbaka mot Visby och stridsvagnsförrådet.
Både en och två erfarenheter rikare.

Karta