Några rader från Mali

Temperaturen ligger runt 30 grader på dagarna och då och då kommer det en rejäl regnskur som gör att det blir översvämningar lite här och där.
- Jag börjar så smått komma in i vad som händer och vad mina uppgifter innebär. Den största utmaningen för mig hittills är att få grepp på vad som skall göras i vilken ordning och vem man skall prata med, säger Mattias Svensson.

Bak av ett flygplan.
Bak av ett flygplan.
Deployering av holländska Chinooks med hjälp av AN-124. Foto: Mattias Svensson/Försvarsmakten
Del av vägen ut till Bamakos flygplats. Foto: Mattias Svensson/Försvarsmakten
En gata med kossor som går på den. Lite gräs till höger om gatan.
Kossor på vift på vägarna i Bamako. Foto: Mattias Svensson/Försvarsmakten
En människa framför ett flygplan.
En av två An-74 som används i insatsen. Foto: Mattias Svensson/Försvarsmakten
EN mängd soldater vid två lastbilar.
Rotation av kinesiska soldater. Foto: Mattias Svensson/Försvarsmakten
Soldater kliver på ett flygplan.
Rotation av kinesiska. Foto: Mattias Svensson/Försvarsmakten

Mattias Svensson har varit i Mali sedan slutet av augusti i år. Han är den enda från Trängregementet men sammanlagt är de ett 20-tal svenskar. Hela Minusma, som insatsen kallas, består av cirka 8 500 personer. Mattias Svensson är movement control officer, transportofficer, på Joint Movement Coordination Centre (JMCC), transportcentralen, som är lokaliserat på logistikbasen där även logistiksektionen finns.

Här planeras deployering (tilltransport, det vill säga när man åker från till exempel Sverige till insatsområdet), redeployering (avtransport, det vill säga när man åker från insatsområdet till exempelvis Sverige) och rotationer av Minusmas styrkor.

− Min första deployering att ansvara för kommer med största sannolikhet att vara den svenska. Lite lagom mängd personal och gods att börja med.

Information kommer till dem från FN-högkvarteret i New York gällande när och vad som skall flyttas och till vilket område. När de är klara med sitt och transporterna är genomförda, skickar de en så kallad Movement Complete Report (MCR) till FN-högkvarteret för att ha uppföljning på hur transporten gick.

− Innan jag kom hit trodde jag att det enbart skulle innebära planering och uppföljning och att det fanns personal som genomförde det praktiska. Men det landar på oss att åka till exempelvis flygplatsen och ta emot och skicka iväg vid större deployeringar, redeployeringar och rotationer.  Just nu sa håller vi bland annat på med en rotation av kinesiska enheter.

Från JMCC kontrolleras även alla gods och pax transporter som inte är deployering/redeployering eller rotationstransporter. Då det är begränsat med resurser för landsvägs- och flygtransporter så är det en utmaning att få fram prylar.

− Vägnätet här nere är inte direkt europastandard sedan får vi inte glömma de i trafiken både i fallfärdiga bilar och på kinamopeder, säger Mattias Svensson.