Bossarna i byssan

Dygnet uppdelat i sextimmarsvakter och med flera ansvarsområden ombord.
Så ser livet ut för besättningen på någon av Försvarsmaktens korvetter av Visbyklass, ett liv där maten har en extra viktig roll. En av enheterna som deltar i underrättelseoperationen i Stockholms skärgård är HMS Visby. En annan korvett i samma klass är HMS Helsingborg. I dess byssa – kök på sjöspråk – är det kockarna Hanna Kämpe och Filip Gustafson-Heimer som styr. Försvarsmaktens personaltidning följde med dem under en dag i maj.

Kock, kvninna, i vita kläder styckar kött i köket (byssan).
Åtskilliga kilo högrev som ska bli lagom stora grytbitar till kalops. Foto: Daniel Klintholm/Försvarsmakten
Kock, man, skär melon på skärbräde i köket (byssan).
Kombinationen vass kniv och sjögång kan bli en intressant kombination för Filip Gustafson-Heimer. Foto: Daniel Klintholm/Försvarsmakten
Sjöofficer på bryggan tar en bit melon.
Frukt smakar gott när sjön suger. Varje dygn serveras fyra måltider: frukost, lunch, middag och nattskaffning. Foto: Daniel Klintholm/Försvarsmakten
Kock, man, steker falukorv i köket (byssan).
Dagens lunch – stekt falukorv och stuvade makaroner. Hanna Kämpe vid stekbordet. Foto: Daniel Klintholm/Försvarsmakten
Två sjömän serverar sig själva kaffe i köket (byssan).
HMS Helsingborg har dieselbrännolja i tankarna, dess besättning går på kaffe. Foto: Daniel Klintholm/Försvarsmakten
Två sjömän sitter inomhus vid ett bord. Den ene skriver i ett häfte.
Skriftligt prov i skyddsvaktsutbildningen för sjömännen. Foto: Daniel Klintholm/Försvarsmakten

Det är fortfarande nästan en timme kvar tills vakthavande officer purrar
en sovande korvett, men kocken Hanna Kämpe är redan vaken. Frukost
till ett 40-tal hungriga kollegor ska förberedas: frallorna tas fram, äggen kokas och kaffebryggaren sättas på. När frukosten serverats har också kollegan Filip Gustafson-Heimer anslutit i byssan och tillsammans sätter de igång diskmaskinen, planerar lunchen och brygger mer kaffe. Planeringen avbryts när fartyget kastar loss. Då blåses "Klart Skepp", vilket innebär att alla ombord – både styrbords och babords vakter – bemannar sina drabbningsplatser. Då byter kockarna skepnad till fartygets sjukvårdare och dukar och förbereder vårdmateriel i en av mässarna. Klart Skepp blåses nästan alltid vid losskastning, då det är ett bra sätt att se att alla är på tårna och att allt fungerar.
– Jag kommer från Torsåker, en håla mellan Falun och Gävle. Efter att ha jobbat på stålverkets personalmatsal och säsong i Åre, var jag också kock i Stockholm ett kort tag innan jag gjorde GMU hösten 2012. Nu har jag varit ett år på Helsingborg och stortrivs, säger Hanna.
– Min pappa är kock så jag visste vad yrket innebar. Sedan har jag alltid varit försvarsintresserad, så när musikerplanerna inte funkade efter studenten sökte jag GMU i fjol och gick därefter befattningsutbildningen på marinens indenturskola i Karlskrona, säger Filip.

Fritering förbjuden

Inför lunchlagandet uppstår diskussion mellan Hanna och Filip om hur makaroner bäst stuvas: gräddkokas eller blandas ihop med en bechamelsås? Det sistnämnda alternativet vinner.
– Men hoppa över muskotnöten, säger Filip och rynkar på näsan.
– Överhuvudtaget försöker vi undvika prefabricerad mat. Pytt är kanske undantaget, men vi brukar dryga ut den med passande rester. Dessutom är det mat som ger ekonomiskt utrymme att lägga mer pengar på annan mat, säger Hanna medan hon steker falukorvsskivor på stekbordet.
Något som är förbjudet i matlagningsväg ombord är flambering, av ganska naturliga skäl.
– Flambera och fritera är inte aktuellt. Ombord på brittiska örlogsfartyg är omkullvälta fritöser den vanligaste brandorsaken, säger Filip medan han drar på sig sjöstridsdräkten ovanpå kockkläderna. Nu väntar nämligen den praktiska delen av dagens skyddsvaktsutbildning – skjutning med Automatkarbin 5D på fartygets helikopterdäck.

Avbrottet i arbetet

När lunchen serveras i sjömansmässen äts det stuvade makaroner och stekt falukorv med god aptit.
– Ombord på ett fartyg gör man tre saker: jobbar, sover och äter. Måltiderna är avbrottet i rutinerna, det är också då man hinner träffa andra i besättningen och umgås lite, säger sjömannen Robin Karlsson.
– Att hela tiden leva efter sextimmarsvakter skapar lätt tristess. Jag är från armén från början och här är maten så mycket bättre, säger kollegan Benjamin Topalovic.

I byssan styckar Hanna högrev till kvällens kalops. Arbetsdagen tar slut först vid halv elva-tiden i kväll.
– Vi äter fyra gånger per dygn. Frukost, lunch, middag och nattskaffning, så en kock är alltid vaken, säger hon.
Myten säger att man lätt lägger på sig några extra kilon ombord på en korvett. Stämmer det?
– Om man går upp i vikt? I så fall är det ditt eget ansvar. Men visst är det lätt hänt med så här god mat, säger Robin Karlsson med ett skratt.

FOTNOT: En längre version av texten publicerades i personaltidningen Försvarets forum, nummer 3 2014 (pdf, öppnas i nytt fönster).

Film från HMS Helsingborg