En insats i insatsen

Besättningen från 1:a helikopterskvadron i Luleå kommer just tillbaka till Västerås flygplats efter ett flera timmar långt flygpass med brandtunna. Elden sprider sig fort i den västmanländska skogen och de gör sig redo för att ge sig ut ytterligare ett par timmar för att bekämpa elden från luften. Då varnar helikoptern för ett fel på motorn och man inser att ett motorbyte i fält måste göras. En insats i insatsen tar sin början.

Byte av helikoptermotor under branden i Västmanland.
Byte av helikoptermotor under branden i Västmanland.
Byte av helikoptermotor under branden i Västmanland. Foto: Mats Westermark/Försvarsmakten
Byte av helikoptermotor under branden i Västmanland.
Byte av helikoptermotor under branden i Västmanland. Foto: Mats Westermark/Försvarsmakten

Försvarsmaktens helikoptrar kallades tidigt in för att hjälpa till med brandbekämpningen av skogsbranden som härjade i Västmanland i början av augusti. Redan fredagen 1 augusti, dagen efter branden startade, fanns den första militära helikoptern, en Helikopter 10 från Luleå på plats i området. Efter att flygtiden tagit slut ombaserar den hem morgonen efter, på lördagen, samtidigt som en ny Helikopter 10 ansluter.  Efter att senare samma dag ha flugit ett långt pass med brandtunna utan anmärkning får besättningen på helikoptern spånvarning på motorn vid nästa start. Det finns ingen teknikerjour upprättad så här tidigt i insatsen utan man ringer då runt till de mest erfarna kollegorna inom Helikopter 10-systemet för råd. Det samlade svaret blir som befarat. Motorbyte. Närmaste möjliga ersättningsmotor finns på 3:e helikopterskvadron i Ronneby. Personal därifrån blir inkallad på söndagsmorgonen för att under dagen montera ur ersättningsmotorn ur en annan helikopter och paketera den för leverans till insatsområdet. I Västerås skickas samtidigt Helikopter 10-piloterna hem till Luleå med reguljärflyg. De två kvarstannande helikopterteknikerna får hjälp av en civil brandman/drivmedelsförare.

– Han stannar kvar efter att hans skift slutat och ordnar bland annat så att vi kan låna en bogserbil från Västerås flygmuseum och ser till att vi får kontakt med en man som kan upplåta hangarutrymme. Utöver det sätter han oss i kontakt med en hjullastarförare, som har semester men kallas in på avrop. Under eftermiddagen och kvällen har vi således dragit in helikoptern i den lånade hangaren, och påbörjat urmontering av motorn, säger Mats Westermark, tekniker på 1:a helikopterskvadron.

Under tiden har personalen i Ronneby monterat ur ersättningsmotorn. En Helikopter 16 flyger då ner till Ronneby från Linköping för att hämta motorn, verktyg och en tekniker. De lämnar Ronneby under söndagseftermiddagen och ankommer till Västerås flygplats vid middagstid. Då anländer samtidigt två nya piloter med tåg till Västerås.  Den inhyrde hjullastarföraren lastar ur en Makila-motor ur Helikopter 16 för att därefter lyfta ur den trasiga motorn ur Helikopter 10. Detta är färdigt strax innan 18:00 och motorbytet är fullbordat 22:00. De två tillresta piloterna har under tiden hunnit äta middag och besökt ledningsplatsen för att vara förberedda inför släckning på måndag morgon.

Innan helikoptern med sin nyinstallerade motor och teknikerna får vila för natten görs diverse kontroller. På måndagsmorgonen klockan 08:00 genomförs en timslång kontrollflygning som går bra. Helikoptern är i och med det återinsatt i tjänst varvid brandbekämpningen återupptas med omedelbar verkan.

– När man vill något tillräckligt mycket kan man uträtta stordåd och det var vad alla inblandade i detta motorbyte gjorde, säger Ulf Landgren, chef på Helikopterbataljon.

Under måndagen anslöt dessutom ytterligare två Helikopter 10 från Luleå respektive Ronneby och två Helikopter 16 från Linköping.