Ett riskfyllt arbete

Arbetet med att bärga haveridelar från det norska Herkulesplan som kraschade in i Kebnekaise för två och ett halvt år sedan fortsätter. Bergsplutonen ur Arméns jägarbataljon har under andra veckan i augusti lyckats plocka ihop ytterligare cirka 1,5 ton.
– Jag är förvånad att det var så mycket då det mesta är små delar på några centimeter, säger kapten Carl-Johan Olofsson, insatschef.

Bärgning av haveridelar på ett av de mycket branta partierna nedanför kammen.
Bärgning av haveridelar på ett av de mycket branta partierna nedanför kammen.
Bärgning av haveridelar i ett av de mycket branta partierna nedanför kammen. Foto: Carl-Johan Olofsson/Försvarsmakten
Haveridelarna tranporteras ned med helikopter.
Haveridelarna transporteras ned med helikopter. Foto: Carl-Johan Olofsson/Försvarsmakten
Delar av de cirka 1,5 ton som bärgats under andra veckan i augusti
Delar av de cirka 1,5 ton som bärgats under andra veckan i augusti Foto: Carl-Johan Olofsson/Försvarsmakten

Sedan 2012 är det Carl-Johan Olofsson och bergsplutonen som ansvarat för bärgningen av delar och det mesta har de fått bort från fjället. Av flygplanets närmare 40 ton är 33 ton redan bärgade sedan tidigare. Den här omgången har man fått med sig 1,5 ton, det är den varma sommaren som bidragit till att ytterligare haveridelar tinat fram, bland annat har en motor hittats. Arbetet inleddes med att bergsguiderna rekognoserade säkerhetsrisker fredag till söndag, 8-10 augusti.
– Under säkerhetsrekognoseringen passade vi också på att transporterade ut delar från de branta partierna nedanför kammen, berättar Carl-Johan.

Stenras

Därefter fortsatte arbetet fram till fredag den 15 augusti då styrkan var tvungen att avbryta på grund av väderläget.
– Vi har varit totalt 19 personer inklusive helikopterbesättning. Tyvärr fick vi avbryta i förtid. Det blev för låga moln. Då hade vi inte kunnat vara uppe på toppen på flera dagar. Man ska veta att det är ett mycket riskfyllt arbete, bland annat rasar det mycket sten på Rabots glaciär vissa tider, fortsätter han.

Svåråtkomligt

I slutet av augusti kommer bärgningsarbetet att fortsätta, förhoppningen är då att hitta fler delar.
– Det kan bli problematiskt även då, mycket har pulveriserats och ligger i sprickor i glaciären. Det som har störst inverkan på om vi kan vara där uppe och arbeta är vädret, vi hoppas ändå kunna plocka ner något ton till.

Delarna spänns fast under en helikopter och flygs till Nikkaluokta där dom packas om på lastbilar och körs till Norge. Därefter ser norska försvaret över delarna innan de destrueras.

– En förutsättning för att få ner delarna från det här otroligt svårframkomliga området har varit helikopterföraren Mats Widgren som varit med under hela insatsen sedan 2012. Utan honom och hans kunskaper hade vi haft svårt att transportera bort delarna, säger Carl-Johan Olofsson.

”Var rädd om din arena”

Parallellt stödjer Försvarsmakten genom jägarbataljonen en expedition i Kebnekaiseområdet som drivs av den civila organisationen Håll Sverige rent som också städar skräp som ovarsamma besökare gjort sig av med i området. Expeditionen är en del av Håll Sverige Rents kampanj ”Var rädd om din arena”. Kampanjen handlar om att värna allemansrätten. Expeditionen genomförs sista veckan i augusti tillsammans med de erfarna klättrarna Renata Chlumska och Oskar Kihlborg.

Det är inte säkert att bärgningen av haveridelar är helt avslutad efter höstens arbete.
– Smälter det fram fler delar nästa år får vi vara beredda på att åka upp igen, då kan det röra sig om kortare insatser på en eller ett par dagar, avslutar Carl-Johan Olofsson.