Korvettkockarna

Hon jobbade i stålverkets personalmatsal.
Han försökte hanka sig fram som musiker.
Nu styr Hanna och Filip i köket på HMS Helsingborg.
– Prefabricerad mat är fusk. Det är roligare och godare att laga mat från grunden, säger de.

STÄMNINGSFULL FRUKOST. Tänk vad ett enda tänt ljus kan göra.
STÄMNINGSFULL FRUKOST. Tänk vad ett enda tänt ljus kan göra.
STÄMNINGSFULL FRUKOST. Tänk vad ett enda tänt ljus kan göra. Foto: Daniel Klintholm/Combat Camera
KONCENTRATION. Vass kniv och sjögång kan bli en intressant kombination.
KONCENTRATION. Vass kniv och sjögång kan bli en intressant kombination. Foto: Daniel Klintholm/Combat Camera
FRUKTSTUND. Vattenmelon smakar gott när sjön suger.
FRUKTSTUND. Vattenmelon smakar gott när sjön suger. Foto: Daniel Klintholm/Combat Camera
HÖGREV. Åtskilliga kilon som ska bli lagom stora grytbitar till kalops.
HÖGREV. Åtskilliga kilon som ska bli lagom stora grytbitar till kalops. Foto: Daniel Klintholm/Combat Camera
DRIVMEDEL. Det må finnas annat bränsle i HMS Helsingborgs tankar, men besättningen går på kaffe.
DRIVMEDEL. Det må finnas annat bränsle i HMS Helsingborgs tankar, men besättningen går på kaffe. Foto: Daniel Klintholm/Combat Camera
KONCENTRATION. Vid skjutövningen på helikopterdäck deltar givetvis även fartygets kockar.
KONCENTRATION. Vid skjutövningen på helikopterdäck deltar givetvis även fartygets kockar. Foto: Daniel Klintholm/Combat Camera
FULL FART. HMS Helsingborg är ett av Försvarsmaktens modernaste fartyg.
FULL FART. HMS Helsingborg är ett av Försvarsmaktens modernaste fartyg. Foto: Daniel Klintholm/Combat Camera

Det är fortfarande nästan en timme kvar tills vakthavande officer purrar en sovande korvett, men kocken Hanna Kämpe är redan vaken. Frukost till ett 40-tal hungriga kollegor ska förberedas: frallorna tas fram, äggen kokas och kaffet sättas på. I dag är det också en speciell dag. Efter att ha varit inne på varv och uppgraderats till version fem av Visbykorvettklass, så

ska HMS Helsingborg gå till sin hemmahamn Helsingborg på besök. Hanna har redan lördagens trerätters festmeny klar för sig, men först gäller det att rensa undan efter frukosten. Nu har också kollegan Filip Gustafson-Heimer anslutit i byssan och tillsammans sätter de igång diskmaskinen, planerar lunchen och brygger mer kaffe.

Klart Skepp!

Planeringen avbryts när fartyget kastar loss. Då blåses ”Klart Skepp”, vilket innebär att alla ombord – både styrbords och babords vakter – bemannar sina drabbningsplatser. Då blir kockarna plötsligt sjukvårdare i gunrummet, där vårdmaterial tas fram och förbereds. Klart Skepp blåses nästan alltid vid losskastning, då det är ett bra sätt att se att alla är på tårna och att allt fungerar.

– Jag kommer från Torsåker, en håla mellan Falun och Gävle. Efter att ha jobbat på stålverket och säsong i Åre, var jag också kock i Stockholm ett kort tag innan jag gjorde GMU hösten 2012. Nu har jag varit ett år på Helsingborg och stortrivs, säger Hanna.

– Min pappa är kock så jag visste vad yrket innebar. Sedan har jag alltid varit försvarsintresserad, så när musikerplanerna inte funkade efter studenten sökte jag GMU i fjol och gick därefter befattningsutbildningen på marinens intendenturskola i Karlskrona, säger Filip.

Mat lagas från grunden

Diskussion uppstår mellan Hanna och Filip om hur makaroner bäst stuvas: gräddkokas eller blandas ihop med en béchamelsås? Det sistnämnda alternativet vinner.
– Men hoppa över muskotnöten, säger Filip och rynkar på näsan.
Eftersom fartyget ska ligga i civil hamn under Helsingborgsbesöket behövs skyddsvakter. Därför genomförs en snabbrepetition av skyddsvaktsutbildningen för besättningen, till vilken småkakssorterna schackrutor och blåbärsgrottor serveras.
Färdigköpta? Icke!
– Vi har fått order om att köpekakor är förbjudna. Därför bakar vi det mesta själva.
Överhuvudtaget försöker vi undvika prefabricerad mat. Pytt är kanske undantaget men vi brukar dryga ut den med rester som passar. Dessutom är det mat som ger ekonomiskt utrymme att lägga mer pengar på annan mat, säger Hanna medan hon steker falukorvsskivor på stekbordet.
Fritering förbjuden
Något annat som är förbjudet i matlagningsväg ombord är flambering, av ganska naturliga skäl.
– Flambera och fritera är inte aktuellt. Ombord på brittiska örlogsfartyg är omkullvälta fritöser den vanligaste brandorsaken, säger Filip medan han drar på sig sjöstridsdräkten ovanpå kockkläderna. Nu väntar nämligen den praktiska delen av skyddsvaktsutbildningen – skjutning med AK 5D på helikopterdäck.

Hot dog-hysteri

När lunchen serveras i sjömansmässen äts det stuvade makaroner och stekt falukorv med god aptit.
– Ombord på ett fartyg gör man tre saker: jobbar, sover och äter. Måltiderna är avbrottet i rutinerna, det är också då man hinner träffa andra i besättningen och umgås lite, säger Robin Karlsson.
– Att hela tiden leva efter sextimmarsvakter skapar lätt tristess. Jag är från armén från början och där var maten kass. Här är den så mycket bättre, säger Benjamin Topalovic.
Vad är då favoritmaten ombord på HMS Helsingborg?
– Korv med bröd är en favorit hos några av sjömännen. De brukar ha korvätartävlingar, jag tror att rekordet är tio varmkorvar med bröd. Fast det serveras inte bara korv med bröd då, vi brukar göra egen räksallad och annat till, säger Hanna.

Extrakilon eget ansvar

Bland officerarna är preferenserna lite andra. Här är vällagad husmanskost det mest efterfrågade. I byssan styckar Hanna högrev till kvällens kalops. Arbetsdagen tar slut först vid halv elva-tiden i kväll.
– Vi äter fyra gånger per dygn. Frukost, lunch, middag och nattskaffning, så en kock är alltid vaken, säger hon.
Myten säger att man lätt lägger på sig några extra kilon ombord på flottans fartyg.
– Om man går upp i vikt? I så fall är det ditt eget ansvar. Men visst är det lätt hänt med så här god mat, säger Robin Karlsson och skrattar.