Tankat, laddat och klart

Trosskompaniet levererar dygnet runt

För att de stridande enheterna i den svenska mekaniserade bataljonen ska kunna fungera behövs drivmedel, mat, vatten, reservdelar och mycket annat. Det fixar Trosskompaniet med sina resurser.
– Det har varit ett bra flyt under hela övningen men stundtals har det varit ganska mycket att göra. Det verkar som att alla får slut bränsle samtidigt, säger drivmedelssoldaten Ronny Zackrisson.

Samtidigt som stridsfordon och bandvagnar fylls upp med bränsle kan soldaterna hämta mat och vatten. Foto: Niklas Englund/Försvarsmakten
Samtidigt som stridsfordon och bandvagnar fylls upp med bränsle kan soldaterna hämta mat och vatten. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten
Drivmedelssoldaterna Daniel Eriksson och Ronny Zackrisson. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten
Malin Hansson, deltidssoldat på packgruppen, delar ut mat till soldaterna. ”Nu ska dom få något extra gott till de avslutande dygnen” Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten
Per Zackrisson, chef för trosskompaniets underhållspluton. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten

Den mekaniserade bataljonens trosskompani består av en kompaniledning och en underhållspluton med en underhållstropp bestående av två tologrupper. Tolo står för tanknings- och laddningsomgång. I kompaniet finns också en stab- och trosspluton med packgrupp, livmedelsgrupp och kokgrupp. Kokgruppen finns dock inte med under Cold Response.

Reparationer och sjukvård

Förutom det finns också en reparationstropp med fyra olika grupper, en tung reparationsgrupp, en lätt, en för specialreparationer och en reservdelsmaterielgrupp. Och sist med inte minst finns en sjukvårdspluton med en förbandsplats och tre sjukvårdstransportgrupper.

Mest kvällar och nätter

På måndagseftermiddagen fick trosskompaniet order om att upprätta en Tolo i Setermoen då ett av pansarskyttekompanierna behövde fylla pådrivmedel, mat, vatten och ammunition.

– Det har nog redan blivit drygt tio Tolo och idag blev det att köra den i dagsljus. Det tillhör inte vanligheterna, för det mesta har det skett på kvällar och nätter. Det beror på att det har det varit mycket strider, förflyttningar och förberedelser för de stridande enheterna på dagarna, berättar löjtnant Per Zackrisson, chef för underhållsplutonen.

Vid 15-tiden rullade de första stridsfordonen in för påfyllning.
– Det är fyra stridsfordon 90 som kommer nu, vi kan ta alla fyra samtidigt. När det är stridsvagn 122 kan vi tanka två åt gången, berättar drivmedelsoldaten Daniel Eriksson.

Daniel är heltidstjänstgörande och hans kollega Ronny Zackrisson är deltidstjänstgörande soldat som har arbetat i vindkraftbranschen tidigare.
– Jag sökte som deltidssoldat och då fick jag chansen att få vara med om en sådan här stor övning som Cold Response, det känns riktigt roligt, berättar Ronny.

Klanderfritt

– Allting har fungerat bra, det enda som är på minussidan är att ett av facken i drivmedelstanken inte fungerar. Men det har faktiskt inte haft någon inverkan, det har fungerat klanderfritt med drivmedelsersättning från NSE, National support element, säger Daniel Eriksson innan det är dags för Daniel och Ronny att fylla stridsfordonen i nästa pluton som rullar in till den tillfälligt upprättade macken.

Cold Response 2014 är en norsk vinterövning med inbjudna marin-, flyg- och arméförband från 16 nationer.

Antal deltagare:
Cirka 16 000 varav 1400 svenskar

Övningsdatum:
8 – 21 mars

Övningsområde:
Huvudområdet för övningen är från Narvik - Harstad i söder till Tromsö i norr för markförbanden. Flyg och fartyg övar i och över kustbandet mellan Trondheim och Tromsö.