Alla på plats

nästan i alla fall

Det har gått lite mer än en vecka för första Movcon-kompaniet under övningen ”Cold Response” i norra Norge.

Vy under järnvägstransporten till Narvik.
Vy under järnvägstransporten till Narvik.
Vy under järnvägstransporten till Narvik. Foto: Dennis Löfvenborg/Försvarsmakten

I skrivandets stund rullar de sista svenska enheterna, som är med i hela övningen, in på Elvegårdsmoen, en hemvärnsbas 35 kilometer norr om Narvik. Delarna ur tungtranstportkompaniet, som idag kör stridsvagn 122 upplastat, har tillsammans med Movcon brottats med väderproblematiken de senaste fem dagarna vid Björnfjell, gränsstationen på fjället mellan Sverige och Norge utmed Europaväg 10. Vädret har tvingat trafikverket att stänga gränsen och förbanden har tvingats att vända om och övernatta i Kalixfors vid flera tillfällen. Både vid gränsen och i Kalixfors finns delar ur första Movcon-plutonen för att stötta de förband som är under transport till övningen.

Ju mer friktioner desto mer övning

Det har även varit friktioner i de andra arenorna. Under helgen kunde inte en C-17, ett militärt transportflygplan, med utrustning till tyska trupper landa på flygplatsen i Evenes och fick styras om och lasten transporteras på annat sätt till slutdestinationen. Under gårdagen skulle USA:s marinkår anlända till övningen med ett finskt Roll on roll off- fartyg (fartyg som är konstruerade för att fartygets last lätt ska kunna köras ombord och i land), men på grund av rådande väder har det legat för ankar utanför Trondheim men är nu på väg mot området igen.

Att det blir friktioner under transporterna är något man planerar för på Movcon, det finns alltid en omfallsplan när det inte går enligt plan. Allt handlar om att kunna hantera det och att få fram förbanden till deras slutmål.

- Att det varit så mycket friktioner under tilltransporten på övningen har varit väldigt nyttigt för oss och ger oss en bra övning i vår huvudtjänst. Vi gillar störningar och första Movcon-pluton har hanterat dessa på ett mycket bra sätt, säger major Dennis Löfvenborg, chef för första Movcon-kompaniet.

I samband med att de sista förbanden anländer påbörjas planeringen av hemtransporten för de 16 000 deltagarna som under bara ett par dagar skall slussas ut till sina tio olika hemländer. Planeringen genomförs av den svenska Movcon-staben och delar ur norska Movcon.

- Det är ett massivt pussel som skall läggas och det underlättas inte av att man inte riktigt vet vart förbanden befinner sig när ”kriget” avslutas, säger major Dennis Löfvenborg, chef för första Movcon-kompaniet.