God stämning i omklädningsrummet

I ett av utrymmena i hangaren håller säkerhetsmaterielteknikerna Sven-Åke Ångstrand och Jan-Olof Brännmark på att göra i ordning stridspiloternas säkerhetsutrustningar. Isolerdräkterna hängs upp för att torkas och mikrofonerna i masken till hjälmen kontrolleras att den fungerar.

Island 20140205. Säkerhetsmaterieltekniker Sven-Åke Ångstrand och Jan-Olof Brännmark. Det nordiska samarbetet är djupt. Med Iceland Air Meet 2014 tar vi nästa steg till att ytterligare fördjupa samarbetet. Främst genom gemensam planering och gemensam logistik att flytta förband till annan plats, denna övning - Island. Flygplan och personal deltar i Iceland Air Meet 2014, en nordisk övning på Island. Deltagarna, cirka 100 personer kommer i huvudsak från Norrbottens flygflottilj (F 21). Chef för svenska kontingenten är överstelöjtnant Per Källgarn för första omgången, för andra omgången är överstelöjtnant Jörgen Marqvardsen kontingentschef.
Island 20140205. Säkerhetsmaterieltekniker Sven-Åke Ångstrand och Jan-Olof Brännmark. Det nordiska samarbetet är djupt. Med Iceland Air Meet 2014 tar vi nästa steg till att ytterligare fördjupa samarbetet. Främst genom gemensam planering och gemensam logistik att flytta förband till annan plats, denna övning - Island. Flygplan och personal deltar i Iceland Air Meet 2014, en nordisk övning på Island. Deltagarna, cirka 100 personer kommer i huvudsak från Norrbottens flygflottilj (F 21). Chef för svenska kontingenten är överstelöjtnant Per Källgarn för första omgången, för andra omgången är överstelöjtnant Jörgen Marqvardsen kontingentschef.
Jämt flöde av uppgifter. Efter att piloterna har varit och bytt om kan Sven-Åke Ångstrand och Jan-Olof Brännmark börja förbereda för nästa pass. Foto: Louise Levin/Försvarsmakten
Island 20140205. Stridspiloterna byter om innan flygpasset. Det nordiska samarbetet är djupt. Med Iceland Air Meet 2014 tar vi nästa steg till att ytterligare fördjupa samarbetet. Främst genom gemensam planering och gemensam logistik att flytta förband till annan plats, denna övning - Island. Flygplan och personal deltar i Iceland Air Meet 2014, en nordisk övning på Island. Deltagarna, cirka 100 personer kommer i huvudsak från Norrbottens flygflottilj (F 21). Chef för svenska kontingenten är överstelöjtnant Per Källgarn för första omgången, för andra omgången är överstelöjtnant Jörgen Marqvardsen kontingentschef.
Ombytet sker innan piloterna får sista nödvändiga informationen inför kommande flygpass. Foto: Louise Levin/Försvarsmakten
Island 20140205. Individuellt anpassade hjälmar till stridspiloterna. Det nordiska samarbetet är djupt. Med Iceland Air Meet 2014 tar vi nästa steg till att ytterligare fördjupa samarbetet. Främst genom gemensam planering och gemensam logistik att flytta förband till annan plats, denna övning - Island. Flygplan och personal deltar i Iceland Air Meet 2014, en nordisk övning på Island. Deltagarna, cirka 100 personer kommer i huvudsak från Norrbottens flygflottilj (F 21). Chef för svenska kontingenten är överstelöjtnant Per Källgarn för första omgången, för andra omgången är överstelöjtnant Jörgen Marqvardsen kontingentschef.
Hjälmen och masken är individuellt anpassade till piloten. Foto: Louise Levin/Försvarsmakten

− Luktar det hockeyomklädningsrum när du kom in? Frågar Sven-Åke Ångstrand.

Det är inget som han behöver oroa sig för, ventilationen i lokalen är bra. I första rummet, som är stort och luftigt, hänger isolerdräkter på en klädställning. Det finns ytterligare två rum, ett där de kan utföra enklare reparationer och ett rum lite längre in där stridspiloternas g-dräkt och hjälmar förvaras. Det första rummet används som omklädningsrum för piloterna. Det är gott om utrymme och det är högt till tak.

− De kommer in ungefär en timme innan de ska upp och flyga. Då tar de på sig isolerdräkt, g-dräkten, kollar så att allt är ok och så tar med sig hjälmen. Det tar ungefär tio minuter, säger han.

Säkerhetsmaterielteknikerna får veta några timmar innan vilka piloter som ska flyga dagens pass så att de kan förbereda och göra i ordning deras utrustning. Varje pilot har sina individuella hjälmar och kläder. Det är ordning och reda.

− Vi måste vara noggranna eftersom vi arbetar med delar av säkerhetsutrustningen för piloterna. Jag kontrollerar både en och två gånger att allt är ok innan de ska flyga, säger han.

Stämningen är god och piloterna som ska flyga kommande pass har precis börjat byta om. Plötsligt brister en av piloterna ut i sång. Det låter sådär men efter några sånglektioner så finns hopp om att det blir bra pausmusik för Sven-Åke och Jan-Olof.

Mest att göra har de efter att piloterna har kommit tillbaka efter en flygning.

− Ja då rullar det på med service. Det är mest att göra med masken som sitter fast i hjälmen. Den måste torkas av ordentligt för att det är där mikrofonen sitter, säger Sven-Åke Ångstrand.

Med en telefoniprovare kontrollerar han sedan att det fungerar.

− Jag tror att just mikrofonen är det vanligaste vi behöver byta ut. Det är viktigt att de kan prata med varandra i luften, säger han.

Han trivs med sitt arbete som säkerhetsmaterieltekniker. Tidigare har han arbetat både som pizzabagare och brevbärare men även varit hockeytränare på fritiden.

− Innan jag kom hit så hade jag flera olika jobb. Jag har varit på F 21 sedan 1998 och började som säkerhetsmaterieltekniker 2010. Det bästa är kamraterna och att som nu få vara med vid övningar, säger Sven-Åke Ångstrand.