Flygövningarna över Island fortsätter

Två veckor är avklarade och endast en vecka återstår av Iceland Air Meet, IAM 2014.
– Övningen har gått mycket bra hittills. Vi har bara behövt ställa in ett pass på grund av vädret och det var första övningsdagen när det blåste upp till stormstyrka i vindbyarna, säger nye kontingentschefen Jörgen Marqvardsen.

Divisionschef Carl-Fredrik Edström och fälthållningsledare David Jakobsson. Foto: Louise Levin/Försvarsmakten
Precision och koncentration krävs av piloten när Jas 39 Gripen ska tankas i luften. Foto: Louise Levin/Försvarsmakten
Iceland Air Meet 2014 utvecklar och stärker det nordiska samarbetet. Foto: 212:e stridsflygdivisionen/Försvarsmakten

Under övningens första vecka var vädret mycket växlande med hård blåst, från klart och soligt till rikligt snöfall på en och samma dag. Därefter stabiliserades vädret. Det snabbt skiftande vädret gör att fälthållningen på flygplatsen måste vidta åtgärder för att hålla goda bromsvärden – framförallt för de kommersiella flygbolagen som trafikerar den internationella flygplatsen i Keflavik.

För första gången har förbandet med en fälthållningsledare som ansvarar för att besikta bansystemet och rapportera bromsvärde och banstatus till de svenska, norska och finska förbanden som baserar på Keflavikbasen. Det arbetet görs tillsammans med basens fälthållning. Här, liksom på Luleå Kallax flygplats, använder de militära stridsflygen och de kommersiella flygbolagen samma start- och landningsbanor.

− För att få bra bromsvärden så använder de en grovkornig sandsort för att sanda banan. Det är inget som vi använder i Luleå och därför är det viktigt att vi får bansystemet besiktat av en fälthållningsledare som även ser till att flygplatsens fälthållning håller bansystemet rent, säger Jörgen Marqvardsen.

För att fler ska få erfarenhet av att delta i övningar utomlands och verka i annan miljö har förbandet genomfört en rotation av nästan alla funktioner.

− Det är bra att fler får möjligheten att delta i internationella övningar, därför har vi bytt personalen efter att halva övningen, säger han.

Upprätthåller och vidareutvecklar

Hittills har nästan alla planerade pass genomförts både med Jas 39 Gripen och svenska tankerflygplanet, endast ett pass är ställt på grund av vädret för gripenplanen och ett pass är ställt för tankerflygplanet på grund av underhållsarbete.

− Personalen på marken gör ett jättebra jobb för att vi ska kunna genomföra de planerade flygningarna, säger Jörgen Marqvardsen.

Att ha tillgång till lufttankningsresurs möjliggör att tiden i luftrummet förlängs och att kvalitativa övningsmoment kan genomföras. De pass som genomförs med lufttankning är i snitt cirka 2,5 timmar långa.

− Vissa pass har vi använt vår tankerresurs som en taktisk resurs, det gör mycket för att utveckla oss som piloter och att vi upprätthåller vår kompetens, säger divisionschef Carl-Fredrik Edström.

För att bibehålla kompetensen så lufttankar de svenska stridspiloterna ungefär varannan månad. Under IAM 2014 genomförs lufttankning en till två gånger per dag vilket gör att piloterna får mängdträning och höjer sin förmåga.

− Nu går vi in på sista veckan i övningen och vi lär oss fortfarande saker som förbättrar vårt nordiska samarbete och ökar säkerheten i momentövningarna, framförallt i den gemensamma planeringen innan passen, säger Carl-Fredrik Edström.