Nya piloter fick sin guldvinge

Torsdagen den 23 januari 2014 är sannolikt ett datum som de 22 eleverna vid Flygskolan i Malmslätt kommer att minnas. Dagen då man tog ”vingexamen” och tilldelades facktecknet för pilot, flygförarmärke m/36 eller Försvarsmaktens helikopterförarmärke m/00.

Nils Schylström får hjälp att fästa sin flygarvinge på uniformen Foto: Mats Gyllander
Glada och stolta piloter ur GFU omgång 131 Foto: Mats Gyllander
GHU omgång 131 och 133 med gyllene vingar Foto: Mats Gyllander
Dags för en spännande flyguppvisning Foto: Mats Gyllander
Examensluchen intogs på Flygvapenmuséet i Malmslätt. Fin miljö för nya flygare. Foto: Mats Gyllander/Försvarsmakten

För tredje året i rad genomfördes gemensam examen för piloter som skall flyga antingen stridsflygplan, transportflygplan eller helikopter fördelat på 12 helikopter, 8 stridsflyg och 2 transportflyg.

Examen med flera programpunkter

Ett stort antal inbjudna kamrater och anhöriga till eleverna medverkade vid examensceremonin på Flygskolan. Där fick man följa dem från flygtjänst till utdelning av vingarna.

Vid ett av Flygskolans skolflygplan, SK 60, står en glad kadett Nils Schylström vid sidan av flygvapenchefen generalmajor Micael Bydén.

- Jag har varit intresserad av att bli pilot hela mitt liv tack vare min farfar som var fältflygare en gång i tiden. Höjdpunkten var när man som liten satt med farfar och han berättade sina flygarhistorier, säger Nils Schylström stolt.

Vingceremonin

Efter flygmomenten och ombyte till finare uniform samlades alla inne i en av Flygskolans hangarer. Lärare och förväntansfulla elever stod uppställda i snygga led.
Livgardets dragonmusikkår spelade fin musik.
Kamerorna gick varma för att föreviga allt.

Också kom stunden då generalmajor Micael Bydén delade ut de efterlängtade vingarna.

Generalen minns själv mycket tydligt den dagen när han fick ta emot sina vingar i september 1987.

Fänrik Rebecka Haendler är en av de som nyss mottagit Försvarsmaktens helikopterförarmärke. Hon är redan utnämnd officer och fänrik och har tidigare utbildats till flygstridsledare i Flygvapnet. Vi ställer den klassiska frågan hur det känns just nu.

- Det känns pirrigt men jag är väldigt glad. Särskilt över att få vara hemma i Sverige och träffa anhöriga och min pojkvän. Jag ser ändå fram emot att få återvända till Tyskland för att fullfölja nästa del av min utbildning, säger hon.

Rebecka tilldrar sig en särskild uppmärksamhet från flera denna dag då hon är pilot och tjej.
En företeelse som fortfarande är ovanlig.

Att bli stridspilot är sedan 1989 öppet för både killar och tjejer, men det är fortfarande så att det är övervägande killar som genomför utbildningen, men undantag finns som tur är.

Vid sidan om de nyexaminerade eleverna står en grupp piloter av tidigare årgång.

De är de så kallade 25-års jubilarerna. Vid varje vingexamen är det tradition att Flygskolan bjuder in den årskursen som tog examen för 25 år sedan.

Efter utdelningen av vingarna bjöds det på en fin flyguppvisning med både JAS 39 Gripen och ett fingerat räddningsmoment med två helikoptrar.

Vägen hit och vad som händer närmast efter

Vägen in till Försvarsmakten går via tidigare värnplikt eller Grundläggande militär utbildning, GMU. Vill man bli pilot söker man till GMU omgång 1 senast i augusti året innan GMU start i januari. Direkt efter GMU som är 3 månader lång går man det som kallas FOK, förberedande officerskurs. På hösten därefter börjar officersutbildningen.

Eleverna går då antingen det 6 terminer långa officersprogrammet vid Militärhögskolan Karlberg, där termin 4 och 5 ingår som grundläggande flygutbildning, GFU eller grundläggande helikopterutbildning, GHU. 

Eller så genomför man specialistofficersprogrammet en termin på Militärhögskolan i Halmstad och två terminer grundläggande helikopterutbildning i Tyskland.

Innan GFU och GHU har eleverna som studerar på officersprogrammet vid Militärhögskolan Karlberg under termin 1 – 3 läst de teoretiska grunderna för att kunna bli officer.

GFU genomförs på Flygskolan i Malmslätt där eleverna flyger skolflygplanet SK 60.

Den grundläggande helikopterutbildningen, GHU genomförs vid den tyska arméflygskolan i Bückeburg utanför Hannover.

Inom ramen för officersprogrammet återstår nu termin 6 på Karlberg där man skall fläta samman sina tillgodogjorda teoretiska och praktiska kunskaper till en helhet innan officersexamen och anställning som fänrik.

Specialistofficerarna tog sin specialistofficersexamen i december 2013 och utnämndes då till 1. sergeanter.

Fortsatt flygutbildning

Även om torsdagens ceremoni gett eleverna sina pilotfacktecken, ”vingarna”, återstår ytterligare ett antal utbildningssteg innan de är färdiga att ingå som piloter i insatsförbanden.

Helikopterpiloterna skall tillbaka till Tyskland i sex månader och fullfölja ytterligare ett par delkurser.

Samtliga piloter kommer som steg två i sin flygutbildning att lära sig flyga mer avancerat taktiskt och stridsmässigt rätt genom det som kallas grundläggande taktisk utbildning, GTU.

Beroende på vilken inriktning man har så är GTU lite olika lång och genomförs i Malmslätt.

Efter GTU

Gripenpiloterna åker efter GTU till F7 i Såtenäs för att lära sig det flygsystemet under cirka ett års tid.

Transportpiloterna kompletterar sin militära flygutbildning med att läsa in civilt flygcertifikat på Trafikflyghögskolan i Ljungbyhed under ett år för att sedan komma tillbaka till Flygvapnet och lära sig flyga något av våra transportflygplan C-130 Hercules, Saab 340 eller Gulfstream.

Det finns även möjlighet att i framtiden få flyga det största flygplanet vi har, C-17 Globemaster.

Helikopterpiloterna lär sig flyga någon av våra tre helikoptrar HKP 14 (NH90), HKP 15 (Augusta A109) eller HKP 16 (Blackhawk). Detta sker på Helikopterflottiljen i Linköping.

Viktigt budskap på vägen

- Vingar ni nu får bära utgör ett viktigt kontrakt mellan piloten och mig som flygvapnets högste företrädare. De bevisar att vi som piloter har en gemensam utbildningsståndpunkt där man kan ställa höga krav och förväntningar på den enskilde för att lösa tilldelade uppgifter i krävande miljöer både hemma och utomlands.

 Med dessa viktiga ord betonade flygvapenchefen Micael Bydén allvaret i de unga kollegornas yrkesval likväl som han uppmanade dem att vårda den goda kamratskapen som präglar jobbet i Försvarmakten.

Examenslunch i en anrik miljö

Flygvapenmuséet i Malmslätt fick denna dag bli platsen för examenslunchen. Vad kan vara en bättre miljö för unga flygare att inta sin examenslunch än mitt ibland en massa fina gamla flygplan som alla berättar om en fantastisk svensk flyghistoria.