Materieltransport under svåra förhållanden

F 21 kommer att delta med cirka hundra personer i Iceland Air Meet 2014 under februari månad. Förberedelserna har redan startat och under mycket svåra omständigheter genomfördes en materieltransport till Bodö i Norge under föregående vecka.

Materieltransport till Bodö inför kommande Iceland Air Meet 2014. Innan avfärd från Hemavan.
Materieltransport till Bodö inför kommande Iceland Air Meet 2014. Innan avfärd från Hemavan.
Blankis på morgonen innan avfärd från Hemavan. En lastad lastbil med lastat släp väger cirka 41,5 ton. Foto: Johannes Lejon/Försvarsmakten
Materieltransport till Bodö inför kommande Iceland Air Meet 2014. Johannes Lejon soldat vid underhållsplutonen.
Johannes Lejon är utbildad yrkesförare och nu anställd som heltidssoldat vid underhållsplutonen. Foto: Louise Levin/Försvarsmakten
Materieltransport till Bodö inför kommande Iceland Air Meet 2014. Slirskydd monteras, vilket tar cirka 15 minuter.
Att montera slirskydd på lastbilen tar cirka 15 minuter. Foto: Johannes Lejon/Försvarsmakten

Snön fullkomligen vräkte ner när den sista containern lastades på lastbilen. Enligt väderprognosen väntades regn efter att det ymniga snöandet slutade.

Cirka halv tio på tisdagen den 10 december lämnade den 400 meter långa militärkolonnen F 21.

Personalen hade förberett sig för värsta tänkbara scenario. För att minimera riskerna så bestämdes att transporten till Bodö skulle ske via Hemavan och Mo I Rana eftersom att gränspassagen via Junkerdal i Norge är mer riskfylld.

– När vi kom i höjd med Tärnaby så ändrades vädret från -6 till +6 grader inom en mil. Det var tydligen det värsta vädret och väglaget på över tjugo år, säger soldat Johannes Lejon.

Bärgning av fordon

Vägbanan förvandlades till en isbana och det var inte ovanligt att se stillastående fordon med blinkande varningsljus vittnar han om. Ett av ekipagen i kolonnen halkade av vägen och hamnade med ett hjul i snövallen.

– Det var inga problem, vi sandade och kunde sedan bärga lastbilen för egen maskin. Därefter satte vi på slirskydd, eller snökedjor, och kunde fortsätta i cirka 40–50 kilometer i timmen fram till Hemavan där vi övernattade, säger han.

Som en spegel

Vädret var, om möjligt, än värre morgonen därefter. Regnet hade fortsatt och det var spegelblankt på vägbanan. En minibuss skickades i förväg för att rekognosera vägen.

– Det gick bra. Vi anpassade oss efter rådande situation och körde cirka 35 kilometer i timmen. På vägen mötte vi flera lastbilar som hamnat i diket, säger han.

Framme i Bodö så lastades materielen av för att underlätta hemgången nästa dag. Hemfärden skedde över Junkerdal som är cirka 40 mil kortare sträcka. Men brant.

– Det är brant, ungefär tio procent lutning, men vägen var bra och vi kunde ”klättra” till 740 meter över havet.

Snökedjor av – snökedjor på

Väl i Norrlands inland var det vinterväglag så snökedjorna kunde plockas av. Men bara för en stund.

– I höjd med Arjeplog regnade det och då fick vi ta på kedjorna igen och köra cirka 40 kilometer i timmen till Luleå.

Efter en mycket besvärlig körning rullade sista fordonet i kolonnen in på F 21 natten till fredag.

– Grejerna kom på plats och vi lyckades med vår uppgift. Kul att få genomföra en transport och jobba i min befattning, säger Johannes Lejon.