Från Malmen till Mazar

Under några månader har Fredrik Malm bytt det relativa lugnet i flygledartornet på Malmen i Linköping mot jobbet som flygledare på Camp Marmal/Mazar-e-Sharif International Airport i norra Afghanistan.

Penna, en flygradio och en bra kikare är de oumbärliga arbetsredskapen för Fredrik Malm i Afghanistan.
Penna, en flygradio och en bra kikare är de oumbärliga arbetsredskapen för Fredrik Malm i Afghanistan. Foto: Lasse Jansson/Försvarsmakten
Eftersom tornet är utanför den militära delen av flygplatsen måste alla ha sitt vapen nära till hands och en bil står startklar om de skulle behöva lämna platsen snabbt.
Eftersom tornet är utanför den militära delen av flygplatsen måste alla ha sitt vapen nära till hands och en bil står startklar om de skulle behöva lämna platsen snabbt. Foto: Lasse Jansson/Försvarsmakten

Det finns en radar, som inte får användas för trafikledning, och det finns ett nybyggt flygledartorn, som inte används. I stället får Fredrik använda sig av radiokontakt och en kikare i ett äldre torn på en terminal, som inte längre är i bruk. Där jobbar han och 13 kollegor i rullande sextimmarspass, tre åt gången. De flesta är tyskar men det finns också trafikledare från Belgien i arbetslagen. Fredriks ansvar är vad som rör sig i luften och bredvid honom sitter en kollega som har kontakt med allt som rör sig på backen. Att få erfarenheten av att jobba med andra nationer och på ett mycket annorlunda sätt var anledningen till att Fredrik Malm gav sig på det här äventyret. Då är det bra att ha ett öppet sinne och det märks också att Fredrik är populär bland sina tyska kollegor. Han blir bättre och bättre på att prata tyska, men på radion kan det var lite svårt att höra vad som sägs så lyckligtvis är det officiella språket engelska. Han är också kontaktperson mot den svenska helikopterenheten på andra sidan fältet från flygledartornet, och tillbringar en hel del av sin lediga tid med dem.

Den internationella flygplatsen har några civila avgångar i veckan, bland annat till Turkiet, men det är på den militära sidan det mesta händer. Allt från stora transport- eller radar-flygplan till små UAV:er, obemannade flygplan. Holland har F-16 stridsflygplan stationerade på Camp Marmal och så finns det massor av helikoptrar. Tunga och medeltunga transporthelikoptrar, attackhelikoptrar och inte minst Helikopterflottiljens fyra ambulans- och transporthelikoptrar HKP 16. Det känns som att det ständigt är några flygplan under inflygning.

- Fredagarna är lite lugnare för då är det är helg, men det tar man igen dagen efter, berättar Fredrik. Just nu är det cirka 8 500 flygrörelser i månaden.

Som mest har det varit så mycket som 12 000 flygrörelser i månaden. Det betyder att det på två månader händer lika mycket som under ett år hemma på Malmen, men mer utspritt. Medan Malmen stänger på fredag eftermiddag pågår flygtrafiken på Camp Marmal dygnet runt sju dagar i veckan. Men det förekommer också perioder då man inte kan flyga alls.

- Flyget är mycket mer väderberoende här. Det går helt enkelt inte att flyga i dåligt väder, som i de flesta fall innebär sandstorm och mycket dålig sikt.

Temperaturen kan krypa under nollstrecket under vintermånaderna och det kan komma snö även om den inte stannar så länge. Så Fredrik Malm kanske också får en vit jul.