Försvarsmakten passerade 50 000 följare på Facebook

Försvarsmakten är populär på Facebook. Det går att konstatera när myndighetens huvudsida i det sociala mediet fick sin 50 000:e följare. Sociala medier har blivit viktiga mötesplatser för Försvarsmakten och den svenska allmänheten.

Försvarsmakten har haft en närvaro på Facebook sedan 2010. Foto: Anders Sjödén/Försvarsmakten

I dag noterade Försvarsmakten 50 000 följare på sin huvudsida på Facebook. Förutom Försvarsmakten-sidan finns en sida avsedd för diskussion om grundläggande militär utbildning (GMU) där rekryter också kan komma i kontakt med varandra, samt ett flertal sidor för Försvarsmaktens förband och enheter. Totalt följs sidorna av över 100 000 personer.

– Dagtid är vi närvarande i våra sociala medier och svarar på frågor om det mesta. Allt från kraven för att bli soldat till hur det är att jobba hos oss, säger Joakim Gustafsson som är en av sex personer som håller koll på Försvarsmaktens huvudsidor och svarar på allmänhetens frågor.

En fördel med sociala medier framför traditionella kontaktvägar som telefon och e-post är att fler kan ta del av de svar som Försvarsmakten lämnar på vanliga frågor.

Försvarsmakten har sedan 2009 satsat på en aktiv närvaro i sociala medier. Syftena är att öka allmänhetens förståelse för myndighetens verksamhet och att stödja personalförsörjningen, till exempel genom att visa vad ett jobb i Försvarsmakten kan innebära och berätta när det är dags att söka till olika utbildningar och tjänster.

– Försvarsmakten vill vara bland de främsta i användandet av nya möjligheter till kommunikation och dialog med alla intresserade. Moderna kanaler skapar förutsättningar för medarbetare och frivilliga att själva berätta om sin verklighet. På så sätt når vi också de som vanligtvis inte berörs eller är engagerade i försvarsfrågor. Detta är särskilt angeläget i debatten inför försvarsbeslut 2015, säger Försvarsmaktens informationsdirektör Erik Lagersten.

Försvarsmakten har utöver sina Facebook-sidor en kanal på Youtube med över 9 000 prenumeranter och 4,3 miljoner filmvisningar samt närvaro på Instagram, Twitter och Google+.