Hjärnkontoret kör svävare

Hur fungerar egentligen en svävare och hur är det möjligt att köra den både på land och på vatten. Denna fråga är det många som har ställt sig, men den som ville ta reda på hur det verkligen fungerade och hur svårt det faktiskt kunde vara att köra, var Hjärnkontorets programledare Benjamin ”Beppe” Singer.

Det är många instrument att hålla kontroll på i styrhytten, Johan instruerar Benjamin
Det är många instrument att hålla kontroll på i styrhytten, Johan instruerar Benjamin
Det är många instrument att hålla kontroll på i styrhytten, Johan instruerar Benjamin Foto: Kristina Swaan/Försvarsmakten
Benjamin provar att bemästra svävaren på land innan han provar att köra den på vatten
Benjamin provar att bemästra svävaren på land innan han får prova att köra på vatten Foto: Kristina Swaan/Försvarsmakten
Den tre man starka besättningen Mikael Hurtig, Hans Frössén, Benjamin Singer och Johan Mattsson, framför två av förbandets svävare
Mikael Hurtig, Hans Frössén, Benjamin Singer och Johan Mattsson, besättningen tillsammans med "Beppe" framför två av förbandets svävare Foto: Kristina Swaan/Försvarsmakten
Benjamin kör slutligen upp svävaren på rampen i den kraftiga vinden
Bemnjamin kör slutligen upp svävaren på rampen Foto: Kristina Swaan/Försvarsmakten
Besättningen och teamet från Hjärnkontoret står utanför svävaren
Besättningen och teamet från Hjärnkontoret står utanför svävaren Foto: Kristina Swaan/Försvarsmakten
Svävaren används både för personal- och materieltransporter. Det går också att lasta en bandvagn eller en 20-fots container ombord
Svävaren används bland annat för att transportera personal och materiel. Det går också att lasta en bandvagn eller en 20-fots container Foto: Kristina Swaan/Försvarsmakten

Benjamin besökte Amfibieregementet och svävartroppen för att lära sig allt som var värt att veta om svävaren. Det han lärde sig om farkosten, berättar han om, med sitt alltid kloka, pedagogiska och intressanta sätt i ett kommande avsnitt av Hjärnkontoret.

– Jag hade verkligen inga som helst förhoppningar om att kunna bemästra "besten" inför inspelningen. Min inställning till mina program är att alltid ge allt och vara lyhörd och uppmärksam på de instruktioner jag får av folk på plats. Johan som var chef ombord ansvarade för instruktionerna den här gången och han gjorde det så pass väl så att till och med en "civil" som jag klarade av att köra svävaren en bit på land. Efter ett tag tog vi ett beslut om att prova på att köra ut den på vatten. Det blåste 14meter per sekund och därför var det osäkert om jag skulle få prova på att köra in den på land. Men efter en stunds övning i medvind tog Johan beslutet att låta mig prova - OCH DET GICK! En otroligt härlig känsla, sa Benjamin Singer

 

Starka vindar ökade utmaningen

Att köra svävare kan vara ganska svårt även för den vane, inte minst då svävaren helt saknar köl och är bland annat därför mer vindkänslig än fartyg med köl. Dagen för inspelningen råkade bli en av höstens hittills blåsigaste dagar med både kuling-och stormvarningar, men Benjamin var duktig och lyssnade nogsamt på Johan Mattssons instruktioner.

– Idag var det en extra utmaning att köra svävaren på grund av de starka vindarna. Svävaren är vindkänslig när vindarna ligger över 15 meter per sekund, det blir en helt annan körning där man hela tiden måste parera för vinden. Benjamin var verkligen duktig, både på att köra men också på att ta till sig av mina instruktioner. Att köra upp den 22,5 meter långa och 11 meter breda svävaren på den smala rampen från vatten till land i den här starka vinden kräver koncentration och det visade Benjamin prov på. För oss i besättningen är det också jättekul att få bidra med våra lärdomar till ett vetenskapligt kunskapsprogram för barn som Hjärnkontoret är. Ett program som för övrigt många av oss på förbandet tittar på, med eller utan barn har det visat sig, sa chefen för svävaren, löjtnant Johan Mattson.

Efter teoretiska genomgångar och testkörningar tillsammans med den tre man starka besättningen, kände sig Benjamin ganska nöjd med dagen. Nu ser vi alla fram emot avsnittet som sänds den 26 november.