Nya lagspelare i flygvapnet

Sex terminer är avklarade på officersutbildningen. Examen genomfördes fredagen den 28 juni på Militärhögskolan Karlberg i Stockholm när kadetterna utnämndes till fänrikar. För fyra blivande stridspiloter vid F 21 är den första delen avklarad, men än återstår två års utbildning innan de landar in på Kallax.
– Ett stort steg är avklarat. Största målet är att få flyga Jas 39 Gripen själv för första gången, säger Robert Wiesner en av fyra blivande piloter på F 21.

Nya fänrikar som år 2015 kommer till F 21 som stridspiloter. Från vänster: Jonathan Myhr, Christian Lundgren, Robert Wiesner och Joakim Hemström med flottiljchef Fredrik Bergman i mitten. Foto: Jörgen Marqvardsen/Försvarsmakten

Under examensceremonin deltog, inte bara lokal flygchef och flottiljchef, även inspektörerna för flygvapnet, armén och marinen samt överbefälhavaren.

– Det var en fin examensceremoni. Jag vill passa på att välkomna våra blivande stridspiloter välkomna in i flygvapenfamiljen och önska den lycka till i den fortsatta utbildningen, säger lokala flygchefen Jörgen Marqvardsen.

Nu väntar ett års grundläggande taktisk utbildning där de flyger SK 60 på Malmen i Linköping. Därefter påbörjas inskolning på Jas 39 Gripen i ett år. Den utbildningen genomförs på Skaraborgs flygflottilj i Såtenäs.

– För att bli en bra pilot krävs att du är stresstålig och har bra simultankapacitet. Du måste vara lugn samtidigt som du måste kunna ta snabba beslut, säger Jörgen Marqvardsen.

Han förklarar vidare att välja en karriär som stridspilot i Försvarsmakten handlar om ett yrkesval som varje individ måste göra.

– Du gör ett aktivt val. Att bli stridspilot är inte som Top Gun-filmen som kom för 27 år sedan. Det är ett mycket utmanande yrke där du som pilot är det yttersta instrumentet i försvaret av Sverige, säger Jörgen Marqvardsen och fortsätter

– Verktyget är bland det häftigaste som finns – tycker jag. Tänk dig själv att ensam föra fram ett gripenplan i 1 500 kilometer per timme för att försvara vår demokrati.

Även om stridspiloterna är ensamma i gripenplanet vid övningar och uppdrag så är det ett lagarbete.

– Nyckeln till framgång är att man är en bra lagspelare, det handlar om att kunna samarbete med andra, säger Robert Wiesner.

Samarbete med andra handlar inte bara om att samarbeta med sina egna kollegor utan även med andra nationer. F 21 har under de senaste åren utvecklat det nordiska samarbetet tillsammans med Finland och Norge framförallt på flygsidan med ett koncept som kallas Cross Border Training, CBT. Konceptet innebär att avancerade flygövningar kan ske mellan länderna på ett kostnadseffektivt sätt utan att behöva ombasera till annat land eftersom start och landning sker på respektive hemmabas.

– Det var lite av anledningen att jag valde F 21 som min framtida arbetsplats. Förbandet har kommit långt i utvecklingen och jag tror att samarbete med andra nationer även främjar den egna utvecklingen, säger Robert Wiesner.

Louise Levin