Lasta och lossa - ett viktigt arbete

Ofta förutsätter vi att saker finns på plats, ungefär som att det finns mjölk att köpa på affären. På campen Marmal, inte långt ifrån Mazar-e-Sharif, finns folk som skickar och tar emot saker till och ifrån Sverige och sedan ser till att prylarna ligger på rätt hylla.

En stor del av NSEs personal hugger in för att underlätta ur- och ilastning. Maria Svensson är logistikassistent. Foto: Henrik Klingberg/ Försvarsmakten
Michael Sjöberg gör sin andra mission som lastbilsförare. Här resoneras lite om upplägget i väntan på ett tyskt specialfordon som hjälper till med lossning och lastning.
Michael Sjöberg gör sin andra mission som lastbilsförare. Här resoneras lite om upplägget i väntan på ett tyskt specialfordon som hjälper till med lossning och lastning. Foto: Henrik Klingberg/ Försvarsmakten
Ett C-17 kan ta en last över 77 ton, eller 154 sittande soldater om det skulle behövas. Den här kvällen lossas ett tiotal pallar och ett par cointainrar.
Ett C-17 kan ta en last över 77 ton, eller 154 sittande soldater om det skulle behövas. Den här kvällen lossas ett tiotal pallar och ett par cointainrar. Foto: Henrik Klingberg/ Försvarsmakten
Ett relativt lugn på Camp Marmals start och landningsbana byts mot liv och aktivitet när buken på det stora C-17 planet ska tömmas och fyllas igen.
Ett relativt lugn på Camp Marmals start och landningsbana byts mot liv och aktivitet när buken på det stora C-17 planet ska tömmas och fyllas igen. Foto: Henrik Klingberg/ Försvarsmakten
Michael Sjöberg gör sin andra mission som lastbilsförare. Här resoneras lite om upplägget i väntan på ett tyskt specialfordon som hjälper till med lossning och lastning. Foto: Henrik Klingberg/ Försvarsmakten
Ett C-17 kan ta en last över 77 ton, eller 154 sittande soldater om det skulle behövas. Den här kvällen lossas ett tiotal pallar och ett par cointainrar. Foto: Henrik Klingberg/ Försvarsmakten
Ett relativt lugn på Camp Marmals start och landningsbana byts mot liv och aktivitet när buken på det stora C-17 planet ska tömmas och fyllas igen. Foto: Henrik Klingberg/ Försvarsmakten

Större lastningar och lossningar sker ett par tre gånger i veckan. Det har nyligen kommit en del förbrukningsmateriel och en container för besiktning av bilar och under veckan har det skickats hem några Galtar, RG 32. Ofta flygs meterielen i ett flygplan av typen C-17.

– Ibland landar och lyfter flyget mitt i natten och passen kan bli rätt långa. Det är varierande och ibland dyker det upp jobb man inte är riktigt beredd på vilket är lite av tjusningen, säger Michael Sjöberg som är lastbilsförare.

Den här kvällen blir passet lite drygt tre timmar. Personalen på flyget stuvar och skjuter med handkraft laster ur flyget. Det finns ett slags system med hjul i golvet för att underlätta, men alla måste ta i ordentligt. Arbetet sker tillsammans med ett gäng från logistikenheten NSE (National Support Element)

I arbetslaget finns svenskar, norrmän och amerikaner. Ett tyskt team med ett specialfordon finns också som en mellanhand innan lasten är på svenska lastbilar.
Bakom transporter, sortering, och eventuell vidare transport av materiel ligger en del planering och pappersarbete.
– Kanske tänker beställare inte alltid på att det är mycket arbete bakom transporterna, men oftast fungerar allt väldigt bra. Det är ofta hantering av gods på nätter, men våra medarbetare ställer alltid upp och gör ett bra jobb, säger Lisa Skoglund, chef för NSE.