Två år i Afghanistan

De två helikopter 10B som tjänstgjort som ambulanshelikoptrar i Afghanistan i nästan två år är tillbaka i Sverige. De landade på Kallax i Luleå i måndags vid lunch i ett transportflygplan.

Så står hjulen på svensk mark igen efter två år i Afghanistan. Foto: Lasse Jansson/ Försvarsmakten
Det var mycket materiel som transporterades hem i AN 124:an tillsammans med helikoptrarna.
Det var mycket materiel som transporterades hem i AN 124:an tillsammans med helikoptrarna. Foto: Lasse Jansson/ Försvarsmakten
Det var mycket materiel som transporterades hem i AN 124:an tillsammans med helikoptrarna. Foto: Lasse Jansson/ Försvarsmakten

Endast ett fåtal personer som hjälper till med övergången till den nya helikopter 16 systemet finns kvar av SAE ISAF MEDEVAC, den enhet som under två år genomfört avancerade sjuktransporter för över 90 skadade. Hur många av transporterna som varit livsavgörande är svårt att säga men helikoptrarna är utrustade som flygande intensivvårdsavdelningar inklusive läkare och sjuksköterska ombord.

Totalt har enheten bestått av 145 personer som tjänstgjort under olika perioder. En av dem är kapten Martin Kemi, som var med när helikoptrarna lastades ur. Han kom själv hem från Afghanistan för en vecka sedan, efter sin tredje tjänstgöringsperiod.
– Vi har tagit med oss mycket erfarenheter hem från de här två åren. Det finns inget kring MEDEVAC (ambulansflyg) som vi inte kan nu och det här är något vi kan använda om det skulle behövas hemma i Sverige, eller på nya internationella operationer.
– Det som var tuffast var att stå i beredskap sex dygn i veckan. Vårt område var stort som en tredjedel av Sverige och på en halvtimme skulle vi vara i luften.

Nu måste helikoptrar och utrustning stå i karantän för att inga jordrester eller föroreningar följt med från Afghanistan. Därefter kommer dessa två helikoptrar, tillsammans med kvarvarande sju helikopter 10 att flygas under ytterligare några år, främst av första helikopterskvadronen i Luleå.

– Det här var med all sannorlikhet det sista internationella uppdraget för våra svenska helikopter 10, säger chefen för helikopterflottiljen översten Magnus Westerlund, som var på plats i Luleå för att ta emot helikoptrarna. I samband med introduktionen av de nya helikopter 14 kommer helikopter 10 att fasas ut i samma takt. Åren som är kvar kommer de att flyga i Sverige medan helikopter 15 och 16 används på internationella uppdrag, just nu Somalia och Afghanistan.

De 145 personer som i besättningar, där den medicinska personalen ingår, och staber har sett till att hålla de två helikoptrarna i beredskap på Marmal basen i Afghanistan kommer att uppmärksammas vid en ceremoni i Luleå senare i vår.