Hett arbete

Niclas Bergström kränger på sig skyddskläderna och hänger 24 kilo extra på ryggen. Han går sen upp på rullbandet och börjar gå. Rullbandet är inställt på åtta graders lutning och rör sig med 5,6 kilometer i timmen. Bredvid honom ser flygplatsräddningschefen Tomas Filipsson på.

Flygplatsräddningschefen Tomas Filipsson övervakar och manar på Niclas Bergström under rullbandstestet. Foto: Joakim Elovsson/Försvarsmakten
Niclas Bergström utför ett av momenten i testerna under dagen, statiskt rygghäng. De övriga delarna är upphopp, armhävningar, sit-ups, statiskt armhäng och ett konditionstest: beep-testet.
Niclas Bergström utför ett av momenten i testerna under dagen, statiskt rygghäng. De övriga delarna är upphopp, armhävningar, sit-ups, statiskt armhäng och ett konditionstest: beep-testet. Foto: Joakim Elovsson/Försvarsmakten
Förutom tester, intervjuer och information om tjänsten så ska Christoffer Sundelin också prova ut de kläder som han ska ha på sig om han blir anställd.
Förutom tester, intervjuer och information om tjänsten så ska Christoffer Sundelin också prova ut de kläder som han ska ha på sig om han blir anställd. Foto: Joakim Elovsson/Försvarsmakten
Niclas Bergström utför ett av momenten i testerna under dagen, statiskt rygghäng. De övriga delarna är upphopp, armhävningar, sit-ups, statiskt armhäng och ett konditionstest: beep-testet. Foto: Joakim Elovsson/Försvarsmakten
Förutom tester, intervjuer och information om tjänsten så ska Christoffer Sundelin också prova ut de kläder som han ska ha på sig om han blir anställd. Foto: Joakim Elovsson/Försvarsmakten

– De ska kunna gå på bandet i sex minuter. Att rökdyka innebär en enorm belastning på kroppen och dess funktioner så vi måste så klart se till att de klarar kraven. Under sin provanställning så kommer de nyanställda att få träffa läkare och göra EKG-tester också, säger Tomas Filipsson.

Han är också ansvarig för rekryteringen till 26:e flygbaskompaniet. Kompaniet är, från och med årsskiftet, en del av 2:a flygbasbataljonen. Bataljonens uppgift är att säkerställa säkerheten på och kring flera av Sveriges militära flygplatser. De utgår ifrån Norrbottens flygflottilj, F 21, men är permanent placerade på Skaraborgs flygflottilj, F 7, i Såtenäs.
– Vi utför precis samma arbete som tidigare så för vår del är det ingen större skillnad mot förra året, säger han.

En av de stora utmaningarna kompaniet står inför är att rekrytera personal till de tjänster som är lediga. Det är såväl flygplatsbrandmän som fälthållningsmän och personal till en säkerhetspluton som ska anställas. Två av de som har sökt tjänster som flygplatsbrandmän och har blivit uttagna till tester är Niclas Bergström och Christoffer Sundelin. Niclas Bergström är deltidsbrandman och industriarbetare men vill gärna arbeta med räddningstjänst på heltid.
– Jag vill bli mer professionell i min roll som brandman och jag tror att jag har större chans att utveckla mig här jämfört med civilt. Jag tror att det är mer skarp tjänst här men framförallt är det betydligt mer övningstillfällen än när man jobbar som deltidsbrandman, säger han.

Christoffer Sundelin arbetar inom skogsindustrin men har alltid haft ett stort intresse för blåljusverksamhet. Han har ingen direkt erfarenhet av att jobba som brandman men har bekanta på kompaniet sedan tidigare.
– Jag har hört att det är ett bra och utmanande jobb. Ledningen för kompaniet ska också vara mycket bra precis som arbetskamraterna, säger han.

Om de klarar av testerna under dagen, som förutom rullbandstestet består av Försvarsmaktens multitest, beep-test samt intervjuer, så väntar en intensiv första tid som flygplatsbrandmän.
– Det tar ungefär ett halvår innan de kan betraktas som tillräckligt utbildade för att kunna agera som brandmän. Sedan gäller det att vi kan erbjuda en tillräckligt variationsrik och utmanande tjänst för att de ska stanna. Det är jag övertygad om att vi kan göra, avslutar Tomas Filipsson.