Först in, sist ut

Flygvapenövning 2013 är över men än återstår det mycket arbete för flygterminalplutonen. De har till uppgift att upprätta terminalfunktionen på en flygplats. Både passagerare och gods ska nu lämna Norrbotten med transportflygplan C-130 Hercules och resa tillbaka söderut.

Flygterminalplutonen har upprättat terminal i gamla stationsbyggnaden för flygplatsen i Luleå. Beroende på vilket material som åker igenom röntgen ger det olika färger på skärmen. Ivan Wejdell övervakar. Foto: Louise Levin/Försvarsmakten
Godset är packat, placerat på palett och säkrat med nät. Kvar är vägning innan det är dags att lasta paletten i flygplanet.
Godset är packat, placerat på palett och säkrat med nät. Kvar är vägning innan det är dags att lasta paletten i flygplanet. Foto: Louise Levin/Försvarsmakten
Tarek Fredj kontrollerar passagerarlistan.
Tarek Fredj kontrollerar passagerarlistan. Foto: Louise Levin/Försvarsmakten
Flygterminalplutonen har upprättat terminal även på Vidselbasen.
Flygterminalplutonen har upprättat terminal även på Vidselbasen. Foto: Kent Löving/Försvarsmakten
Godset är packat, placerat på palett och säkrat med nät. Kvar är vägning innan det är dags att lasta paletten i flygplanet. Foto: Louise Levin/Försvarsmakten
Tarek Fredj kontrollerar passagerarlistan. Foto: Louise Levin/Försvarsmakten
Flygterminalplutonen har upprättat terminal även på Vidselbasen. Foto: Kent Löving/Försvarsmakten

De som någon gång har flugit med ett bolag checkar in, lämnar sitt bagage och går igenom säkerhetskontrollen där bland annat handbagage skickas igenom röntgenutrustning. Det gör även Försvarsmaktens personal i den terminal som flygterminalplutonen upprättar.

Det innebär att soldaterna och befälen i flygterminalplutonen anländer först av alla för att bygga upp verksamheten och göra sig redo att ta emot första flygplanet med passagerare och gods.

Väl framme på flygplatsen iordningsställs en vänthall liksom säkerhetskontrollen där röntgenutrustning monteras upp.

– Det tar 15 till 30 minuter att sätta upp utrustningen, säger Ivan Wejdell en av soldaterna i flygterminalplutonen.

Under flygvapenövningen har personalen i plutonen genomfört terminaltjänst på ett flertal platser i Sverige. Från Halmstad i söder till Luleå i norr.

– Det har varit en bra övning för oss. Vi har lärt oss mycket, säger Tarek Fredj även han soldat i flygterminalplutonen.

Han berättar att sedan de anställdes som soldater vid F 21:s 25:e flygbaskompani i Uppsala har de utbildats och att flygvapenövningen har inneburit att de har fått testa sina kunskaper i praktiken.

– Vi ska även kunna ta emot flyg, men vi behöver utbildning och praktik för det. Förhoppningsvis får vi göra praktik på en civil flygplats, säger han.

Alla soldater har en Ramp basic-utbildning, vilket innebär att de kan packa gods i pallar, lasta dem på paletter och säkra den med nät. De har även förarbevis på lastbil och utbildning i farligt gods.

I plutonen ingår ramp- och godspersonal som har till uppgift att hantera gods, både det som ska lastas av och på. Passagerarhantering är också en uppgift som plutonen genomför. De kontrollerar att passagerarlistan stämmer och prickar av resenärerna.

– För mig är det viktigt att resenärerna blir omhändertagna på ett bra sätt, att det finns en vänthall där de kan vänta innan det är dags att gå ombord, säger Tarek Fredj.

Övriga uppgifter som flygterminalplutonen genomför är transporter av gods och hantering av farligt gods.

När personalen i flygvapenövningen nu lämnar Norrbotten en efter en är det bara personalen i flygterminalplutonen kvar. Både på F 21 och på Vidselbasen, där halva plutonen finns med utrustning för flygterminaltjänst, ska de sista transporterna genomföras. Sen är övningen slut, även för soldaterna i flygterminalplutonen.