En övning med kyla i flera avseenden

Flygövningen i Norrland lider mot sitt slut. Den håller visserligen på till imorgon, lördag, men en sammanfattning kan väl ändå vara på sin plats.

Aquila 230 startar söderut Foto: Kent Löving/Försvarsmakten
Divisionschef Adam Nelson, 171. stridsflygdivision
Divisionschef Adam Nelson, 171. stridsflygdivision Foto: Kent Löving/Försvarsmakten
Divisionschef Adam Nelson, 171. stridsflygdivision Foto: Kent Löving/Försvarsmakten

Övningen har gått bra och många övningstillfällen har genomförts. Svenska förband har skjutit skarpt med automatkanon, fällt skarpa bomber på skjutfältet, flugit helt i mörker med Night vision goggles, ett slags mörkerglasögon, och det har övats med stora förband. Som mest har det varit runt ca 30 flygplan i luften samtidigt.
Markpersonalen har fått känna på hur det är att klargöra flygplan i kyla med allt vad det innebär.

Adam Nelson är divisionschef för 171:a stridsflygdivisionen på F 17, kan du sammanfatta övningen ur ett pilotperspektiv?
– Det var för fem år sedan som det började. Jag planerade en övning som skulle inrikta sig på teknik, taktik och procedurer för piloterna. Ingen stabsledning eller annat som skulle övas, bara piloterna, och så har det fortsatt årligen sedan dess. Det har varit olika upplägg genom åren och i år så har vi koncentrerat oss på COMAO, composite air operation eller på svenska: Övning med stora flygförband.
– Vi har även övat med vår nya IR-robot, IRIS-T, fällt skarpa bomber och skjutit med automatkanon i COMAO och i mörker något som inte är vardagsmat men bra övning. Under mörker använder vi Night vision goggles, ett slags mörkerglasögon.
– Det är rätt mycket unga piloter som är med och vi anpassar övningsmomenten efter dem så att maximal flygsäkerhet upprätthålls, fortsätter Adam.

Vad är svårast med en övning av detta slag?
– Det är helt klart den stora mängd flygplan som är i luften samtidigt. Dessutom har vi elektronisk störning mot oss. För att ytterligare komplicera det så har vi ca 10 fiendeflygplan och luftvärn som gör allt för att stoppa oss, tillägger Adam.
För att leda alla dessa flygplan behövs naturligtvis stridsledning och det sker från en stridsledningscentral i Skåne! Tänk vad märkligt, man flyger i Norrland men leds av en central i Skåne….

Lördag eftermiddag börjar flygvapenövningen. Då skall det övas nationellt, det vill säga, försvar av Sverige.

Då ändra övningen karaktär till att bli ledningsprioriterad. Då är det flygtaktiska staben i Stockholm som leder förbanden. Precis som det skall vara vid skarpt läge. Då pågår övningen dygnet runt med de flesta resurser som Flygvapnet och luftvärnet har.