En försmak av livet till sjöss

Gymnasieeleverna Larisa och Felicia ville göra en annorlunda praktik och skickade en ansökan till Första ubåtsflottiljen. Under en vecka fick de följa med till sjöss ombord på dykeri- och ubåtsräddningsfartyget HMS Belos.

Provkörning av räddningsbåten. Vid styret står Larisa Dordevic. Foto: Hanna Kannersål/Försvarsmakten
Lägesbestämning i sjökortet. Även om det finns digitala sjökort idag är det alltid säkrast att använda beprövad metodik till sjöss.
Lägesbestämning i sjökortet. Även om det finns digitala sjökort idag är det alltid säkrast att använda beprövad metodik till sjöss. Foto: Hanna Kannersål/Försvarsmakten
De obligatoriska sjöräddningsdräkterna kan kännas lite ovana att få på sig.
De obligatoriska sjöräddningsdräkterna kan kännas lite ovana att få på sig. Foto: Hanna Kannersål/Försvarsmakten
Säkra och lätthanterliga knopar är viktigt att kunna. Här övar Felicia Ahlberg.
Säkra och lätthanterliga knopar är viktigt att kunna. Här övar Felicia Ahlberg. Foto: Hanna Kannerstål/Försvarsmakten
Lägesbestämning i sjökortet. Även om det finns digitala sjökort idag är det alltid säkrast att använda beprövad metodik till sjöss. Foto: Hanna Kannerstål/Försvarsmakten
De obligatoriska sjöräddningsdräkterna kan kännas lite ovana att få på sig. Foto: Hanna Kannerstål/Försvarsmakten
Säkra och lätthanterliga knopar är viktigt att kunna. Här övar Felicia Ahlberg. Foto: Hanna Kannerstål/Försvarsmakten

Gymnasieeleverna Larisa Dordevic och Felicia Ahlberg var tidigt på det klara med att de ville göra sin praktik i Försvarsmakten och kontaktade ett antal förband innan de fick ett snabbt svar från Första ubåtsflottiljen. De blev inbjudna att följa med en vecka till sjöss ombord på dykeri- och ubåtsräddningsfartyget Belos. Eleverna fick ett specialanpassat schema att följa under veckan för att kunna visa dem så mycket som möjligt av verksamheten ombord.

– Schemat var upplagt så att de skulle bli involverade i alla tjänstegrenar ombord. I det ingick allt från att lägga ut ett läge i ett sjökort till att manövrera hela fartyget. Sedan skulle de naturligtvis få en rimlig tid för fritid och umgänge med besättningen, säger löjtnant Anders Sandin. 

Till att börja med fick Larisa och Felicia hämta ut kläder och utrustning för det ganska kalla klimatet ute till sjöss. De provade ut en uniform och förstärkningsplagg och bar sedan ombord dem på fartyget. Sedan fick de kavla upp ärmarna och hjälpa matroserna vid losskastningen. Eleverna fick också se hur dykning med undervattensfarkoster och dykare går till. Även om HMS Belos huvudsakliga uppgift är att kunna rädda ubåtsbesättningar i nöd ska hon också kunna utföra uppdrag som innebär bland annat bärgning och dykning.

– Både jag och Felicia har varit engagerade i Försvarsutbildarna och jag har varit med i ytterligare en frivilligorganisation inom flygvapnet och vi tänkte att det skulle vara väldigt lärorikt att se hur det är i marinen också, säger Larisa Dordevic. 

När matroserna testade och övningskörde fartygets räddningsbåt fick även praktikeleverna möjligheten att provköra den. Den tjänade dessutom som transportmedel när hela besättningen i omgångar fick tillfälle att besöka den lilla ön Ven i Öresund och njuta av vårsolen. Eleverna fick också prova på att laga mat tillsammans med fartygets kockar i en kvantitet de inte varit med om förut. I slutet av veckan bakades det avslutningsefterrätt till hela besättningen.

– Bland det roligaste var att köra räddningsbåten och att överhuvudtaget umgås med besättningen som har varit ett riktigt välkomnande och roligt gäng. Det är rentav så att jag kanske skulle kunna tänka mig att jobba som kock här i framtiden, säger Felicia Ahlberg.

Larisa håller med men tillägger att för hennes del blir nog engagemanget i Försvarsmakten tidvis tjänstgörande eller lagt på fritiden. Båda två är överens om att intresset och engagemanget kvarstår och har förstärkts i och med praktikperioden på HMS Belos.