Med svart matta på vitt täcke

Att köra snöskoter på en nypreparerad stenhårt packad led är en sak, men att lära sig att bli snöskoterinstruktör är något helt annat. I Arvidsjaur pågår nu, bland mycket annan vinterutbildning, en fyra veckor lång utbildning till snöskoterinstruktör.– En riktigt bra kurs som är ett måste nu när vi har snöskotrar i förbandet, vi får en mycket grundlig utbildning så att vi sedan kan bli bra utbildare, säger eleven Johannes Reusser från Livregementets husarer, K 3, i Karlsborg.

Övning i körteknik i lössnö. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten
”De första dagarna har varit späckade med teknik och teori så nu ser vi fram emot att få köra” sa Johannes Reusser, elev från K 3 i Karlsborg.
”De första dagarna har varit späckade med teknik och teori så nu ser vi fram emot att få köra” sa Johannes Reusser, elev från K 3 i Karlsborg. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten
Kapten Göran Degerman, jobbar tillvardags som tekniker vid I 19 i Arvidsjaur. Under skoterinstruktörskursen är han tekniklärare.
Kapten Göran Degerman, jobbar tillvardags som tekniker vid I 19 i Arvidsjaur. Under skoterinstruktörskursen är han tekniklärare. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten
Ola Edvardsen, kurschef.
Ola Edvardsen, kurschef. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten
”De första dagarna har varit späckade med teknik och teori så nu ser vi fram emot att få köra” sa Johannes Reusser, elev från K 3 i Karlsborg. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten
Kapten Göran Degerman, jobbar tillvardags som tekniker vid I 19 i Arvidsjaur. Under skoterinstruktörskursen är han tekniklärare. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten
Ola Edvardsen, kurschef. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten
Detta motorfordon, snöskoter, eller terrängskoter som den benämns i Försvarsmakten, med svart gummimatta som driver den framåt på ett vitt ibland mycket mjukt täcke av snö. Snöskotern, som i rätta händer kan ta sig fram där ibland bara personal på skidor kan ta sig fram. Den är dessutom inte längre något som bara norrlandsförbanden använder. Numera finns snöskotrar vid en rad andra förband, Ledningsregementet, Amfibieregementet och Livregementets husarer är några av dem.
– Vi ser en tydligt ökad elevtillströmning till just snökoterutbildningarna, tyvärr har vi fått säga nej till flera anmälda till den här kursen på grund av att vi inte har fått tag på tillräckligt många lärare, berättar löjtnant Ola Edvardsen , kurschef från Logistik- och motorskolan vid Trängregementet i Skövde som ansvarar för merparten motorutbildningarna i Försvarsmakten.
Från Logistik- och motorskolan i Skövde är även Ingela Kronlund, som har hand om all teoretisk utbildning under kursen.

Optimal utbildningsplats

– Vi genomför årligen ett stort antal olika motorutbildningar och de delar som genomförs vintertid försöker vi förlägga här uppe i Arvidsjaur eller Boden. Arvidsjaur är en optimal utbildningsplats vad gäller, snö kyla och de terrängförhållanden som behövs för den här typen av utbildningar. Här får vi också ett bra bra stöd för att kunna genomföra kurserna, det rör sig om allt vad gäller lokaler, utrustning och som under den här kursen, vår lärare i teknik, Göran Degerman från tekniska enheten på I 19, fortsätter Edvardsen.

Teori och teknik

Utbildningen till terrängskoterinstruktör är väldigt omfattande. Den går in på djupet på såväl teknik som teori och körning. Kursen inleds med ett omfattande teori och teknikpaket. Den första veckans tekniklektioner innehåller bland annat genomgång av bränslesystem, kylsystem, drivmatta och chassi. Under de teoretiska passen rör det sig till exempel om både civil och militär trafiklagstiftning.  Kursen innehåller även en stor del säkerhetsutbildning.
– De första dagarna har varit späckade med teknik och teori, men det är ju förståeligt, man måste ju lära sig krypa innan man kan lära sig gå. Vi har varit ute och kört ett kortare pass och känt på maskinerna men självklart ser vi fram emot att få köra ännu mer, det ska bli riktigt roligt, säger Johannes Reusser.

Den praktiska delen av kursen innehåller olika typer av körteknik, bärgning och en vinterutbildning med bland annat isrekognosering, åtgärder vid snöstorm och brobyggnad. Den innehåller också orientering med karta och kompass, mörkerkörning och materielvård i fält.

Instruktörskursen som inleddes måndagen den 4 februari och pågår till 1 mars har deltagare från Artilleriregementet, Ledningsregementet, Amfibieregementet  och Livregementets husarer.