Gyllene vingar till nya piloter

Det var 23 förväntansfulla kadetter som under torsdagen den 24 januari mottog beviset på att de nu kan titulera sig piloter i flygvapnet. De gyllene vingarna.

De gyllene vingarna. Ett bevis på att eleverna nu kan titulera sig piloter i Flygvapnet. Foto: Mats Gyllander/Försvarsmakten
Kadetten Adam Lewis-Olsson har precis genomfört sin examensflygning tillsammans med sin pappa Magnus.
Kadetten Adam Lewis-Olsson har precis genomfört sin examensflygning tillsammans med sin pappa Magnus. Foto: Mats Gyllander/Försvarsmakten
Johan Rundell är blivande transportpilot.
Johan Rundell är blivande transportpilot. Foto: Mats Gyllander/Försvarsmakten
Kadetterna inför sin examensflygning. Efter examen återstår ytterligare ett antal utbildningssteg innan de är färdiga att ingå som piloter i insatsförbanden.
Kadetterna inför sin examensflygning. Efter examen återstår ytterligare ett antal utbildningssteg innan de är färdiga att ingå som piloter i insatsförbanden. Foto: Jon Basilius/Försvarsmakten
Kadetten Adam Lewis-Olsson har precis genomfört sin examensflygning tillsammans med sin pappa Magnus. Foto: Mats Gyllander/Försvarsmakten
Johan Rundell är blivande transportpilot. Foto: Mats Gyllander/Försvarsmakten
Kadetterna inför sin examensflygning. Efter examen återstår ytterligare ett antal utbildningssteg innan de är färdiga att ingå som piloter i insatsförbanden. Foto: Jon Basilius/Försvarsmakten

För andra året i rad genomfördes gemensam examen för piloter som ska flyga stridsflygplan, transportflygplan eller helikopter, eller som vi säger -fixed wing eller rotor wing. Det är särskilt roligt att notera det stora antalet kadetter som examineras vid samma tidpunkt. Ceremonin genomfördes på Flygskolan i Malmslätt utanför Linköping.

Fullspäckat program

Ett stort antal inbjudna kamrater och anhöriga till kadetterna fick från marken först se dem genomföra sin examensflygning. Eleven flyger med en erfaren pilot och visar upp sina kunskaper. Detta är idag mera en tradition än att jämföra med en uppkörning när man tar körkort.

I ett av Flygskolans skolflygplan, SK 60 som nyss landat, sitter ett par män med en särskild relation. Kadetten Adam Lewis-Olsson har precis genomfört sin examensflygning tillsammans med sin pappa Magnus. Magnus som tidigare var stridspilot i flygvapnet jobbar nu på Saab och var inbjuden som inspekterande pilot.

Vingceremonin

Efter flygning och ombyte till finare uniform samlades alla inne i en av Flygskolans hangarer. Där genomförde generalmajor Micael Bydén, som är flygvapeninspektör och högste företrädare för flygvapnet ceremonin och delade ut ”vingarna”. Micael Bydén påbörjade själv sin grundläggande flygutbildning, GFU, 1986 och likt alla andra piloter i flygvapnet minns han när han fick sina vingar, en stor händelse i en flygares liv.

– Jag minns mycket väl den dagen. Det var med viss spänning och stor glädje som jag tog emot mina vingar från den dåvarande flygvapenchefen, general Sven-Olof Olson, säger Micael Bydén.

Efter ceremonin bjöds det på en fin flyguppvisning med både flygplan och helikoptrar.

Vägen hit och vad händer nu

Kadetterna går alla det sex terminer långa officersprogrammet där termin 4 och 5 ingår som grundläggande flygutbildning, GFU eller grundläggande helikopterutbildning, GHU. GFU genomförs på Flygskolan i Malmslätt där eleverna flyger skolflygplanet SK 60. Den grundläggande helikopterutbildningen, GHU genomförs vid den tyska arméflygskolan i Bückeburg utanför Hannover. Före GFU och GHU har kadetterna studerat vid Militärhögskolan Karlberg under termin 1 – 3 där man läst de teoretiska grunderna för att kunna bli officer. Inom ramen för officersprogrammet återstår nu termin 6 på Karlberg där man ska fläta samman sina teoretiska och praktiska kunskaper till en helhet före officersexamen och anställning som fänrik.

Johan Rundell är blivande transportpilot. På frågan hur det känns just nu svarar han:
– Det känns jättebra. Dagen har en fantastisk inramning med allt som händer. Nu ser jag fram mot kommande utbildningar för att så småningom få börja flyga C-130 Hercules.

Fortsatt flygutbildning

Även om torsdagens ceremoni gett kadetterna sina pilotfacktecken, ”vingarna”, återstår efter officersexamen ytterligare ett antal utbildningssteg innan de är färdiga att ingå som piloter i insatsförbanden. Närmast efter officersexamen kommer man bland annat att lära sig flyga mer avancerat taktiskt och stridsmässigt rätt genom det som kallas grundläggande taktisk utbildning, GTU. Beroende på vilken inriktning man valt är GTU olika lång och genomförs både i Malmslätt och i Tyskland.

Efter GTU

De som ska flyga JAS 39 Gripen åker efter GTU till F7 i Såtenäs för att lära sig det flygsystemet under cirka ett års tid. Transportpiloterna kompletterar sin militära flygutbildning med att läsa in civilt flygcertifikat på Trafikflyghögskolan i Ljungbyhed under ett år för att sedan åter tillbaka i flygvapnet, lära sig flyga något av våra transportflygplan C-130 Hercules, Saab 340 eller Gulfstream. Det finns även möjlighet att i framtiden få flyga det största flygplanet vi har, C-17 Globemaster. Helikopterpiloterna lär sig flyga någon av våra tre helikoptrar HKP 14 (NH90), HKP 15 (Augusta A109) eller HKP 16 (Blackhawk). Detta sker i huvudsak på Helikopterflottiljen i Linköping.

Viktigt budskap på vägen

En examen ska innehålla glädje, stolthet och en viss glamour. Generalen Bydén betonade dock ett mycket viktigt avsnitt i sitt tal till flygeleverna rörande det allvar som ligger i det yrkesval dessa unga män har gjort:

– Vingar ni nu får bära utgör ett viktigt kontrakt mellan piloten och mig som flygvapnets högste företrädare. De bevisar att vi som piloter har en gemensam utbildningsståndpunkt där man kan ställa höga krav och förväntningar på den enskilde för att lösa tilldelade uppgifter i krävande miljöer både hemma och utomlands.

Dagens pilotutbildning är helt och fullt internationellt anpassad. Det innebär att var man än i framtiden kommer att befinna sig i för sammanhang, hemma eller utomlands kommer man att vara väl förberedd för att lösa sin uppgift.