Stolt fartygschef på nyaste korvetten

Igår, den 17 december, tog Försvarsmakten emot korvetterna HMS Visby och HMS Nyköping. Därmed är två fartyg fullt utrustade och kan ingå i Försvarsmaktens insatsberedskap. Erik Öhrn, fartygschef på HMS Nyköping, pustar ut efter en intensiv höst men ser samtidigt fram emot nästa års utmaningar tillsammans med sin besättning.

Erik Öhrn är chef på marinens senaste nytillskott. Foto: Jimmie Adamsson/Försvarsmakten
HMS Nyköping på väg till sjöss i vintermiljö.
HMS Nyköping på väg till sjöss i vintermiljö. Foto: Jimmie Adamsson/Försvarsmakten
Systerfartyget HMS Visby har liksom Nyköping övat med helikopter under hösten.
Systerfartyget HMS Visby har liksom Nyköping övat med helikopter under hösten. Foto: Peter Nilsson (FMV T&E)
En stolt besättning på HMS Nyköping som har haft en hektisk höst.
En stolt besättning på HMS Nyköping som har haft en hektisk höst. Foto: Jimmie Adamsson/Försvarsmakten
HMS Nyköping på väg till sjöss i vintermiljö. Foto: Jimmie Adamsson/Försvarsmakten
Systerfartyget HMS Visby har liksom Nyköping övat med helikopter under hösten. Foto: Peter Nilsson (FMV T&E)
En stolt besättning på HMS Nyköping som har haft en hektisk höst. Foto: Jimmie Adamsson/Försvarsmakten

En Visbykorvett är som många fartyg i ett. Hon kan jaga ubåtar, röja minor, är bestyckad med sjömålsrobot mot andra fartyg och har flygplatsfunktion för start och landning av helikopter. Allt detta förpackat i ett fartyg på bara 72 meters längd och med 43 personers besättning. Dessutom är hon smyganpassad och därför svår för en motståndare att upptäcka med radar eller andra hjälpmedel.

Anställda sjömän och officerare utgör besättningen

Övergången från värnplikt till anställda sjömän är något som passar bra ombord på ett avancerat fartyg av denna typ. Genom att anställda sjömän jobbar ombord under flera år blir fartyget med all teknik effektivare.

– Visst är det oerhört mycket teknik ombord på fartyget. Alla i besättningen är specialister på sin del, som maskin, luftförsvar eller andra delar. Samtidigt måste alla kunna hjälpa till på annat håll där det behövs då vi är en slimmad besättning, säger Erik.

Mycket att lära sig

Marinen har övat med Visbykorvetter av tidigare versioner under flera år, så mycket kunskap finns redan hos besättningen, men i samband med den senaste versionen installerades en hel del ny utrustning som det tar tid att lära sig att använda fullt ut. Erik har dock stort förtroende för sitt fartyg och sin besättning.

- Vi har haft en tuff höst med mycket tid till sjöss och jag har sett vilken kapacitet det finns i fartyget och framför allt i besättningen. Man har slitit hårt och lärt sig oerhört mycket på kort tid.

En vanlig syn till sjöss nästa år

Både HMS Visby och HMS Nyköping kommer att öva intensivt nästa år och korvetterna kommer att synas regelbundet av människor som rör sig utmed kusten,  Om man kommer tillräckligt nära, det vill säga. För med hjälp av radar är fartygen oerhört svåra att upptäcka på avstånd.Trots att man följer alla gällande regler och bland annat har radarreflektorer och sänder ut sitt läge med transponder för att synas tillräckligt, blir besättningen ofta uppropade på radio av förbryllade handelsfartyg som inte ser något radareko utan bara transponderinformationen.
Smygegenskaperna fungerar och bidrar till att göra Visbykorvetterna till de unika fartyg de är.