Övningen Swenex fortsätter

Övningen Swenex är igång och deltagande fartyg agerar för fullt ute på Östersjön. Kroken för att frigöra HMS Trossös Fast Rescue Boat, FRB rycks och inom kort accelererar båten upp i 40 knop, inom kort kommer nästa transportuppgift att vara löst.

Emelie Olsson jobbar borta cirka 70 dygn per år och så ser jobbet ut när man jobbar som sjöman. Men jobbar man mycket så är man även ledig mycket. Foto: Magnus Jirlind/Försvarsmakten
HMS Ven lägger till på HMS Trossö för att tanka upp med drivmedel och fylla på med livsmedel.
HMS Ven lägger till på HMS Trossö för att tanka upp med drivmedel och fylla på med livsmedel. Foto: Magnus Jirlind/Försvarsmakten
"Jag tar ett år i taget men just nu så finns det inget bättre jobb än mitt, säger Emelie".
"Jag tar ett år i taget men just nu så finns det inget bättre jobb än mitt, säger Emelie". Foto: Magnus Jirlind/Försvarsmakten
Ombord på HMS Trossö så jobbar, bor och äter cirka 75 personer just nu.
Ombord på HMS Trossö så jobbar, bor och äter cirka 75 personer just nu. Foto: Magnus Jirlind/Försvarsmakten
HMS Ven lägger till på HMS Trossö för att tanka upp med drivmedel och fylla på med livsmedel. Foto: Magnus Jirlind/Försvarsmakten
"Jag tar ett år i taget men just nu så finns det inget bättre jobb än mitt, säger Emelie". Foto: Magnus Jirlind/Försvarsmakten
Ombord på HMS Trossö så jobbar, bor och äter cirka 75 personer just nu. Foto: Magnus Jirlind/Försvarsmakten

– För min del så får det gärna vara många transporter. Det är ingen hemlighet att jag gillar att köra FRB, säger Emelie Olsson.

Hon gjorde lumpen 2009 och efter det har hon hunnit med att jobba som ubåtsjaktmatros ombord på HMS Sundsvall i tio månader innan hon började jobba som däcksmatros ombord på HMS Trossö. För att få köra FRB var hon tvungen att plugga navigation, fartygsbefäl klass åtta och kursen snabba båtar genomfördes med godkänt resultat.

– En dag sitter man och pluggar navigation för att nästa dag vara ute på skjutbanan. Variationen gör jobbet roligt. Det är inte helt ovanligt att mina kompisar blir avundsjuka när jag berättar vad jag gör en dag på jobbet, säger Emelie.

Det blir en hel del transporter till sjöss på en övning och för den delen även i ett verkligt scenario också. Det fartyg som ansvarar för många av transporterna under övningen är fartyget HMS Trossö.

– Vår uppgift är att serva andra fartyg med personaltransporter, drivmedel, mat, reservdelar och alla andra behov som uppstår, säger Emelie.

Logistiken är en mycket viktig del och många gånger så är logistiken avgörande för om förbandet är framgångsrikt eller inte. Övningen Swenex påminner ständigt fartygen om att logistiken måste fungera. Detta gäller även då fartygen kan befinna sig på andra sidan jorden.

– Jag har sökt för att åka med HMS Carlskrona till Somalia nästa år. Att åka på internationella uppdrag ingår i mitt jobb och är inget som jag tycker är konstigt. Vi tränar ständigt för att vara förberedda på allt som kan hända oavsett om de sker utanför Somalias kust eller norr om Gotland, säger Emelie.

Övningen har börjat i ett ganska lugnt tempo tycker Emelie. Men man ska inte luras av det, besättningen och fartyget kommer att få det hett om öronen och när övningen är slut så kommer många se fram emot att träffa sin familj och sova i sin egen säng.

– Besättningen må vara en del av min familj men när jag kommer hem så kommer det vara skönt att bara vara för sig själv, säger Emelie.

Emelie ropar upp bryggan på HMS Trossö från skeppsbåten, de skickar snabbt ut personal för att ta emot och vinscha upp skeppsbåten ur vattnet. Hoppas det inte dröjer allt för länge innan nästa transport.