Klart för start

Ingen vet när nästa startorder kommer för piloterna och gripenplanen, alla som ingår i flygvapenövningen är beredda dygnets alla timmar. Klockan går och i beredskap för att skydda Sverige är stridspiloter, flygtekniker och Jas 39 Gripen.

Anders Lindbergs och Staffan Jonssons förberedelser av flygplanet har fungerat bra. Piloten kan, efter att ha fått startorder, på ett par minuter vara i luften för uppdrag i flygvapenövningen. Foto: Louise Levin/Försvarsmakten
– Vissa saker på ett flygplan har en angiven tid de kan flyga innan en kontroll måste genomföras. De kontrollerna passar vi på att göra innan en flygning så att det inte blir gränssättande i övningen, säger Anders Lindberg.
– Vissa saker på ett flygplan har en angiven tid de kan flyga innan en kontroll måste genomföras. De kontrollerna passar vi på att göra innan en flygning så att det inte blir gränssättande i övningen, säger Anders Lindberg. Foto: Louise Levin/Försvarsmakten
Staffan Jonsson noterar i loggboken till flygplanet vad som är åtgärdat inför nästa flygpass.
Staffan Jonsson noterar i loggboken till flygplanet vad som är åtgärdat inför nästa flygpass. Foto: Louise Levin/Försvarsmakten
Flygteknikerna hjälps åt att hänga upp en målutpekningskapsel, även kallad LDP.
Flygteknikerna hjälps åt att hänga upp en målutpekningskapsel, även kallad LDP. Foto: Louise Levin/Försvarsmakten
– Vissa saker på ett flygplan har en angiven tid de kan flyga innan en kontroll måste genomföras. De kontrollerna passar vi på att göra innan en flygning så att det inte blir gränssättande i övningen, säger Anders Lindberg. Foto: Louise Levin/Försvarsmakten
Staffan Jonsson noterar i loggboken till flygplanet vad som är åtgärdat inför nästa flygpass. Foto: Louise Levin/Försvarsmakten
Flygteknikerna hjälps åt att hänga upp en målutpekningskapsel, även kallad LDP. Foto: Louise Levin/Försvarsmakten

I flygteknikernas fikarum tittar några på film, andra tar en fika och så finns det de som njuter av solen ute vid flygplanen. Plötsligt kommer ett skrapande ljud från högtalaren och det är dags för start. Nu.

Gripenplanen är tankade, servade och redo att startas. Det har flygteknikerna förberett, för dem gäller det att ligga steget före. De vet vilket flygplan som ska servas och vilken tid det tar. Därför påbörjas arbetet att klargöra flygplanen för nästa start direkt efter att de har landat.

– Om det blir ett flygplanfel vid uppstarten, då blir det bråttom, bråttom, säger flygtekniker Anders Lindberg.

Därför finns det alltid reservflygplan som även de är förberedda att snabbt kunna startas. Vid denna start fungerar allt som det ska och reservflygplanen behöver inte användas. Det tar tre minuter mellan lugnet i fikarummet tills piloten sitter i flygplanet med motorn i gång. Strax därefter lyfter flygplanet.

Stort ansvar

Det är flygteknikernas ansvar att se till att det finns hela flygplan.

– Är det inte ok släpper jag inte iväg det. Flygsäkerheten är främst, vi vill ha tillbaka piloten och kärran, säger han.

Som flygtekniker är det viktigt att vara noggrann och följa de föreskrifter som gäller.

– Ingenting är svårt när man kan det, men föreskrifterna måste följas, säger flygtekniker Staffan Jonsson.

Sammanhållningen bäst

Stämningen på flygunderhållskompaniet där teknikerna arbetar är god. De känner varandra väl efter att ha arbetat ihop i flera år. Medelåldern på dagskiftet ligger på 46 år, de yngre där flera är runt 25 år tar hand om nattskiftet under övningen.

– Det bästa med jobbet är arbetskamraterna, säger Staffan Jonsson och Anders Lindberg nickar medhållande.

– Vi har en fruktansvärd bra sammanhållning. Vi hjälps åt och blir tightare när vi är iväg på övning. Sen är kul att komma bort och få ett miljöombyte. Vidsel räcker, det duger gott. Även om vi nu får vara på exotiska platser som Såtenäs, avslutar Anders Lindberg och skrattar.

Idag avslutas Flygvapenövning 2012. Nästa kommer att genomföras under våren 2013.