Två unika Gripen-piloter möts

I samband med flygövningen Lion Effort på Blekinge flygflottilj F 17 möttes världens enda kvinnliga Gripen-piloter. Svenska Anna Dellham och sydafrikanska Cathrine Labuschagne har gjort liknande ”resor” som kvinnliga pionjärer i varsin världsdel från den stunden tanken föddes att bli pilot i tonåren. Framförallt delar de passionen för att flyga JAS 39 Gripen.

De två Gripen-piloterna flyger normalt över olika delar av världen, men hade många liknande yrkeserfarenheter att prata om när Anna besökte övningen den 3 april. Foto: Catharina Bergsell/Försvarsmakten
Cathrine har flugit Gripen sedan 2010, och Anna sedan 2011 – båda vill fortsätta att flyga länge till.
Cathrine har flugit Gripen sedan 2010, och Anna sedan 2011 – båda vill fortsätta att flyga länge till. Foto: Charlotte Pettersson/Försvarsmakten
De båda Gripen-piloterna väckte internationellt mediaintresse.
De båda Gripen-piloterna väckte internationellt mediaintresse. Foto: Catharina Bergsell/Försvarsmakten
Sydafrikanernas divisionsmaskot.
Sydafrikanernas divisionsmaskot. Foto: Charlotte Pettersson/Försvarsmakten
Cathrine har flugit Gripen sedan 2010, och Anna sedan 2011 – båda vill fortsätta att flyga länge till. Foto: Charlotte Pettersson/Försvarsmakten
De båda Gripen-piloterna väckte internationellt mediaintresse. Foto: Catharina Bergsell/Försvarsmakten
Sydafrikanernas divisionsmaskot. Foto: Charlotte Pettersson/Försvarsmakten

Kontakten är omedelbar mellan de båda, och samtalsämnet givet från första stund.
– Vi började genast prata om Gripens flygegenskaper, och vilken upplevelse vi har av att flyga den, säger en leende Anna Dellham.

De båda piloterna har lång erfarenhet av att flyga andra flygplantyper. Anna har ungefär 800 flygtimmar i Viggen och Cathrine har flugit Hawk, men deras favorit är tveklöst JAS 39.
– Vi har i princip samma uppfattning om flygplanet, fortsätter Anna. Båda uppskattar till exempel det mycket kapabla styrsystemet som ger Gripen fantastiska manöveregenskaper och som på ett mycket bra sätt hjälper piloten att övervaka vitala funktioner under flygning.

Yrkesvalet en mognadsprocess

De båda tjejerna kom tidigt i kontakt med flyg på olika sätt under uppväxten, och yrkesvalet mognade fram efterhand. Anna började flyga redan 1990:
– ”Resan” har varit fantastiskt kul och har bara blivit roligare med tiden. I början fanns det ett och annat inslag av skepsis från enstaka personer som tvivlade på lämpligheten att ha kvinnor som stridspiloter, men allt det roliga som jobbet innebär och det stora stödet från familj och kollegor har definitivt övervägt. När jag berättat vad jag jobbat med har folk blivit mycket positivt överraskade genom åren.

Inga stora skillnader

Jobbet som pilot skiljer sig inte nämnvärt mellan de två länderna.
– Det är bara små skillnader i sättet att jobba, konstaterar Cathrine. Om du kommer till en flygdivision hittar du samma typ av människor som strävar mot samma mål, och samma kamratskap oavsett om du är i Sverige eller Sydafrika.
 
Sydafrika deltar i Lion Effort för första gången. Cathrine som normalt arbetar på flygbasen Makhado i norra Sydafrika är mycket nöjd med att vara en del av övningen:
– Den är extremt välorganiserad, och alla deltagare är mycket professionella. Övningen ger en bra möjlighet att lära av varandra, bland annat när det gäller flygplanets användbarhet. För Sydafrika är det intressant att se vilken förmåga vi har att verka med Gripen utanför landet.

Pilotyrket rekommenderas

Både Anna och Cathrine ser gärna att fler ungdomar väljer yrket, och tycker att det är ett alldeles utmärkt jobb för tjejer.

– Jobbet är helt fantastiskt, säger Anna. Det är jättespännande och du lär dig nya saker hela tiden. Kombinationen av att få ta stort ansvar, men även att behålla en viss lekfullhet för att balansera det stora ansvaret tilltalar mig verkligen!

– Jobbet utmanar mig som person varje dag, tillägger Cathrine. Det är ett fantastiskt jobb för vem som helst som brinner för flygning. Hudfärg eller kön spelar ingen roll.