Tungt drag i subarktiskt busväder

Mellan soldränkta bergssidor i Abisko står soldater från tunga transportplutonerna på P 4 och I 19 och sätter snökedjor på sina dragfordon. På några flak står en Stridsvagn 122, Leopard, på andra står två Stridsfordon 90 tätt ihop. De tungt lastade fordonen i den vackra naturen ger ett mäktigt intryck. Bland soldaterna råder förväntan inför den utmanande resan över fjällen och in i Norge. Men mellan bergstopparna i väster dit soldaterna är på väg börjar mörka moln packas ihop och ingen i samlingen kan förutse den dramatik som väntar.

I hårt vinterväder lastas en Stridsvagn 122 av nära gränsstationen i Riksgränsen. Foto: Niklas Englund/Försvarsmakten
Filip Hansson från Smögen och Jon Fernström från Mora äter lunch tillsammans med två stridsfordonsförare.
Filip Hansson från Smögen och Jon Fernström från Mora äter lunch tillsammans med två stridsfordonsförare. Foto: Niklas Englund/Försvarsmakten
Filip Hansson från Smögen och Jon Fernström från Mora äter lunch tillsammans med två stridsfordonsförare. Foto: Niklas Englund/Försvarsmakten

Under två veckor har de blivande deltagarna i övningen Cold Response övat i området kring Boden som förberedelse inför de svåra naturförhållanden och det väder som väntar under den internationella storövningen. I dag ska soldaterna bli tacksamma för den kunskapen.

Omedelbar nytta av förövning

Under förövningen har tekniken finslipats i hur man fullastade och i kolonn tar branta och långa uppförsbackar och hur viktigt det är att beräkna den sats som behövs och att träffa rätt i växlingarna. Plutonerna har även övat nedförsbackar, kurvor och hantering av sina tunga ekipage i halt väglag. En tungdragare med två lastade stridfordon väger in på modiga 81 ton, 20 mer än en fullastad timmerbil. Har tungdragaren i stället en stridsvagn lastad ökar vikten på de 24 hjulen, fördelade på sex axlar varav tre styr, till cirka 100 svårhanterade ton.

I en av dragbilarna sitter förarna Jon Fernström och Filip Hansson från Skaraborgs regemente, P 4, och äter lunch tillsammans med de två stridsfordonsförare, vars vagnar de transporterar. Vad de äter är oklart, men gott tycker de inte att det är.

– Det ska bli kul att få pröva i Norge det vi lärt oss, dessutom tillsammans med soldater från andra länder. Det blir också viss strid för oss under övningen. Dessutom har vi hört att vi ska få prova norrmännens dragfordon, säger Jon.

Snart sätter sig fordonen i rörelse och de hinner bara några kilometer innan de kör in i ett kraftigt snöfall. Till gränsen är det 36 kilometer, men det behövs flera timmar för dem att nå dit. På vägen dit passerar förarna flera hinder och mellan krypkörningarna blir det ett antal stopp, bland annat för bogsering av en civil långtradare som sitter på sned i en snödriva, en bit från vägen.

Trafikstockning och snöstorm

Väl vid gränsstationen möter soldaterna en trafikstockning och en ursinnig kung Bore. I sista backen upp mot de väntande norska dragfordonen som ska ta över delar av lasten tar det stopp. En avlastning behövs för att komma framåt. I kraftig vind, några meters sikt och med minimala marginaler får soldaterna visa prov på sina förmågor, både vintermässiga och yrkesmässiga.

I ylande vind och horisontellt flygande vassa snöflingor som skär mot hyn arbetar soldaterna hela kvällen för att lösa upp trafikstockningen. Först vid elvatiden på kvällen kan E 10:an på norska sidan av gränsstationen under en kort tid öppnas upp. Med hjälp av plogbilar tar sig förarna i mörkret och blåsten sig förbi höghöjdspassagen vid Björnfjell och ner de cirka tre milen till havet för vidare färd norrut. Det kom lite för oväntat och lite för tidigt, men soldaterna kan andas ut, de klarade sitt överraskande och stora prov. De är redo för subarktiskt busväder och framför allt, de är redo för Cold Response.