Reparerar dygnet runt

Orden kommer från Christoffer Madsen som ansvarar för kundmottagningen på teknisk pluton. De beställer reservdelar och reparerar stridsfordon, lastbilar och annan teknisk utrustning.

Mekanikerna Sven-Åke Stridh och Peter Westman reparerar siktet på en stridsvagn 122. Foto: Joakim Elovsson/Försvarsmakten
”Över 200 reservdelar har vi beställt enbart under Cold Response” säger Christoffer Madsen från kundmottagningen.
”Över 200 reservdelar har vi beställt enbart under Cold Response” säger Christoffer Madsen från kundmottagningen. Foto: Joakim Elovsson/Försvarsmakten
”Det är alltid tråkigt när stridsvagnen går sönder, nu ligger vi i för att få den färdig, man vill ju tillbaka ut och hjälpa förbandet i striden, säger föraren Rickard Sallander från I 19.
”Det är alltid tråkigt när stridsvagnen går sönder, nu ligger vi i för att få den färdig, man vill ju tillbaka ut och hjälpa förbandet i striden, säger föraren Rickard Sallander från I 19. Foto: Joakim Elovsson/Försvarsmakten
” Jag vill ge en extra eloge till våra norska kollegor som stöttat oss med oerhört många reservdelar”, säger Simorn Björk.
” Jag vill ge en extra eloge till våra norska kollegor som stöttat oss med oerhört många reservdelar”, säger Simorn Björk. Foto: Joakim Elovsson/Försvarsmakten
”Över 200 reservdelar har vi beställt enbart under Cold Response” säger Christoffer Madsen från kundmottagningen. Foto: Joakim Elovsson/Försvarsmakten
”Det är alltid tråkigt när stridsvagnen går sönder, nu ligger vi i för att få den färdig, man vill ju tillbaka ut och hjälpa förbandet i striden, säger föraren Rickard Sallander från I 19. Foto: Joakim Elovsson/Försvarsmakten
” Jag vill ge en extra eloge till våra norska kollegor som stöttat oss med oerhört många reservdelar”, säger Simorn Björk. Foto: Joakim Elovsson/Försvarsmakten

De övar samtidigt som de jobbar skarpt, skillnaden under den här övningen är att tekniska plutonen måste få reservdelar skickade från Sverige, vilket självklart kräver mer jobb än på hemmaplan.

19 personer jobbar i skift, dygnet runt, för att reparera all materiel och fordon som tar för lång tid att laga ute i fält eller som kräver extradelar eller specialverktyg.
På plats i Norge finns en sammansatt teknisk enhet med personal från Försvarsmaktens tekniska skola, FMTS, P 4, I 19 och Ing 2.
– Mekanikerna arbetar under tidspress, förbanden behöver få tillbaka sina fordon så fort som möjligt, berättar Simon Björk som är teknisk officer vid I 19 och under övningen chef för den svenska tekniska enheten i Elvegårdsmoen.

Bestättningen tar sitt ansvar

Mekanikerna lagar inte allt, men näst intill. Det handlar om antalet timmar varje ingrepp tar, en grundregel är att laga allt som tar cirka åtta timmar eller kortare tid. Mest omfattande reparationen under Cold Response har varit kopplingsbytet på en lastbil.
– Däckreparationer är vanliga, eftersom det sliter så mycket på däcken när tunga fordon har snökedjor, säger Simon Björk.

När stridsfordon kommer in till verkstaden följer besättningen med. De hjälper till med reparationer och det underhåll som de behärskar. För närvarande sitter två förare från I 19 som rengör och slipar samtliga hjulbultar på sin stridsvagn 122, samtidigt som verkstadspersonalen byter ett sikte som gått sönder på vagnen.

De har bara sovit cirka sju timmar under de senaste tre dygnen, men är ivriga att få komma tillbaka till sitt förband. Chefsmekanikern, Torbjörn Ambjörnsson, måste be dem ta paus och sova lite medan siktet byts.

– Vi har jobbat i skift för att få allt att fungera, men vi har också ett stoppdatum. Efter tisdag kan vi inte ta emot fler fordon, allt måste bli färdigt innan vi åker hem till Sverige igen, avslutar Simon Björk.