Trångt, smalt, brant och halt

Cold Response genomförs till stor del på och i närheten vägar, ibland mycket smala och hårt trafikerade. Under förövningsveckan i Boden förbereds nu fordonsförarna vid de deltagande förbanden.– Vi har iordningställt ett så realistiskt vinterkörningspaket som möjligt. Det innehåller bland annat körning i mycket halt väglag, smala vägar, branta backar och tvära kurvor, berättar löjtnant Roger Bergström, trafiksäkerhetschef på I 19.

Under förövningen inför Cold Response tränas förbandens fordonsförare på smala vägar i branta backar där de får prova olika tekniker för start i backe och inbromsning. Under fredagen blev det även bogseringsövning då en pansarterrängbil gick i diket. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten
Eddie Gustavsson, soldat vid Trängregementets logistikbataljon.
Eddie Gustavsson, soldat vid Trängregementets logistikbataljon. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten
Trafiksäkerhetschefer i samverkan, Lars Wigren, Trängregementet och Roger Bergström Norrbottens regemente.
Trafiksäkerhetschefer i samverkan, Lars Wigren, Trängregementet och Roger Bergström Norrbottens regemente. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten
Eddie Gustavsson, soldat vid Trängregementets logistikbataljon. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten
Trafiksäkerhetschefer i samverkan, Lars Wigren, Trängregementet och Roger Bergström Norrbottens regemente. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten

Under torsdag och fredag var det Trängregementets logistikbataljon som var på tur att få en duvning i vinterkörningsteknik. Logistikbataljonen är en av de större svenska enheterna som deltar i Cold Response med sina 60-talet fordon och närmare 250 soldater och officerare.
– Vi har allt från personbilar och minibussar till tunga lastbilar med släp så den här vinterkörningsutbildningen är oerhört nyttig för våra förare, många av dem är dessutom helt nyutbildade, säger löjtnant Lars Wigren, trafiksäkerhetschef vid Trängregementet och övningsledare.

En försmak

Eddie Gustavsson är eskortsoldat vid Trängregementet och förare på Pansarterrängbil 180 och en av de som nu övar vinterkörning.
– Det är bra att få en försmak av vad som väntar i Norge, det går ju förstås inte att få helt realistiskt men jag tycker det är bra träning i vinterkörning.

Dikeskörning blev bra övningsmoment

Under torsdagsförmiddagens övningspass blev det bogseringsövning för Eddie och hans kamrater då de höll ut lite för mycket och höger vid ett möte med en lastbil och pansarterrängbilen skar ner i diket.
– Det här blev en bra övning för soldaterna. Nu fick de tänka till på hur man ska göra för att komma loss och lägga på kedjor och sånt. Det är ju bra att det händer när vi övar, det ger erfarenhet om man skulle köra fast en annan gång, fortsätter Lars Wigren.

Det vinterkörningspaket som tagits fram innehåller körning på i en slinga med smala vägar och branta backar där förarna får prova olika tekniker för start i backe, med och utan diffspärr och fyrhjulsdrift. Förarna får också öva bromsteknik med tryckluftbromsar i nedförbackar.
– Just hur man bromsar med tryckluftsbromsar är oerhört viktigt inför Norgeövningen. Där kan det röra sig om flera kilometer långa nedförbackar där det gäller att ha rätt teknik för att inte bli utan lufttryck i bromssystemet, säger Roger Bergström.

Halkbana

På eftermiddagen fortsatte vinterkörningarna med halkkörning på Hedenbasen. Där fick förarna prova på riktigt halt väglag. Där övades panikbromsning, inbromsning med undanmanöver och kontrollerad inbromsning.
– På sin grupperingsplats på F 21 i Luleå fortsätter de sedan att öva fordonsuppställning vintertid och varmhållning av fordon, fortsätter Roger Bergström.

Övningsledaren Lars Wigren är mycket nöjd med övningskonceptet.
– Jag har sagt åt andra vid ett flertal tillfällen men jag vill återigen säga hur tacksamma vi från Trängregementet är att I 19 ordnat det här. Det här är så bra man kan göra det utan att vara på plats i Norge, avslutar han.