HMS Sturkö försvarar titeln som bästa minröjningsfartyg

Det är tidig morgon någonstans på Mysingen i Stockholms skärgård. Under gårdagen och natten har röjdykarfartyget HMS Sturkö tillsammans med övriga fartyg ur 33:e Minröjningsdivisionen förflyttat sig från Karlskrona Örlogshamn till Stockholms skärgård. Det ligger i luften att någonting är på gång. Hela besättningen är laddad till tänderna för det som komma skall. HMS Sturkö är nämligen i Stockholms skärgård för att försvara titeln i Minjaktstävlan, en tävling där Sveriges samtliga minröjningsfartyg tävlar mot varandra i att hitta och oskadliggöra minor.

Fartygets röjdykare på väg för att dyka på en förmodad mina. Foto: Försvarsmakten/HMS Sturkö
Koncentrerade miner på besättningen som söker efter minor med sonaren.
Koncentrerade miner på besättningen som söker efter minor med sonaren. Foto: Försvarsmakten/HMS Sturkö
Fartygets obemannade undervattensfarkost sjösätts för att dyka ner och filma något intressant på botten.
Fartygets obemannade undervattensfarkost sjösätts för att dyka ner och filma något intressant på botten. Foto: Försvarsmakten/HMS Sturkö
Röjdykarfartyget HMS Sturkö är byggt i plastlaminat för att vara omagnetisk mot minor.
Röjdykarfartyget HMS Sturkö är byggt i plastlaminat för att vara omagnetisk mot minor. Foto: Peter Nilsson/Kockums
Koncentrerade miner på besättningen som söker efter minor med sonaren. Foto: Försvarsmakten/HMS Sturkö
Fartygets obemannade undervattensfarkost sjösätts för att dyka ner och filma något intressant på botten. Foto: Försvarsmakten/HMS Sturkö
Röjdykarfartyget HMS Sturkö är byggt i plastlaminat för att vara omagnetisk mot minor. Foto: Peter Nilsson/Kockums

Denna tisdagsmorgon samlar fartygschefen Martin Blomqvist besättningen för att peppa dem:
–Under kommande 24 timmar ger vi järnet.  Kör allt vad ni kan under dygnet så kan vi återhämta oss efteråt. Vandringspriset skall hem till Karlskrona igen.

Efter detta går den ena delen av besättningen och vilar medan den andra påbörjar förberedelser för minjaktstävlan. Sonaren (som ska söka efter minor) skall trimmas in i toppskick, undervattensfarkosten (som filmar och identifierar det som hittas på botten) skall provköras. Ingenting lämnas åt slumpen. Vid tävlingsstart anländer domaren som skall åka med under det kommande dygnet, därefter påbörjas tävlingen.

Det första momentet är en minjaktsbana, där det ligger ett visst antal övningsminor utlagda, och uppgiften är att hitta så många som möjligt på 24 timmar. Omedelbart beordrar vaktchefen, Mattias Nielsen, att referensminan skall sjösättas. Detta gör man för att få en uppfattning av hur minan ser ut i sonaren i just dessa vatten och bottenförhållanden, och på vilket avstånd minor kan upptäckas.

Dagen löper på och efter 18 timmars intensivt arbete lämnar Sturkö in sitt resultat, som består av 10 hittade minor. Nu är det väntan innan nästa moment, som är duell mot minan, skall påbörjas. I duell mot minan är motståndaren en mina med olika sensorer som reagerar på magnetik, akustik och tryck. Målet är att köra med undervattensfarkosten och lägga en blind sprängladdning så nära som möjligt. Sturkö lyckas bra och lägger laddningen endast 7 cm från minan utan att minan löser ut.

Det är nu slut för Sturkös del i minjaktstävlan och allt man kan göra nu är att vänta på resultatet. Vid prisutdelningen presenteras HMS Sturkö som försvarare av titeln och vinnare av Minjaktstävlan 2011. Fartygschefen Martin Blomqvist får ta emot applåder och vandringspriset för andra året i rad.

HMS Sturkö med en nöjd besättning kastar loss från Berga Örlogshamn och sätter kurs mot Karlskrona med vandringspriset återigen ombord.