Högt tryck i den dynamiska flygsimulatorn

Försvarsmedicincentrum ansvarar för flygmedicinska tester av blivande piloter. Testerna genomförs vid Flygfysiologiskt centrum i Linköping där verksamheten med bland annat den dynamiska flygsimulatorn (DFS) visades upp för inbjudna gäster under två dagar.

Intresserade besökare fick en genomgång av den dynamiska flygsimulatorn. Foto: Pia Ericson/Försvarets materielverk
Kontrollrummet för DFS.
Kontrollrummet för DFS. Foto: Pia Ericson/Försvarets materielverk
Maximalt klarar DFS:en av att skapa 15 G.
Maximalt klarar DFS:en av att skapa 15 G. Foto: Pia Ericson/Försvarets materielverk
– Trots små resurser har vi idag en militär flygmedicinsk verksamhet som ligger i framkant, sa Dag Lemming.
– Trots små resurser har vi idag en militär flygmedicinsk verksamhet som ligger i framkant, sa Dag Lemming. Foto: Pia Ericson/Försvarets materielverk
Kontrollrummet för DFS. Foto: Pia Ericson/Försvarets materielverk
Maximalt klarar DFS:en av att skapa 15 G. Foto: Pia Ericson/Försvarets materielverk
– Trots små resurser har vi idag en militär flygmedicinsk verksamhet som ligger i framkant, sa Dag Lemming. Foto: Pia Ericson/Försvarets materielverk

Medicinska antagningsundersökningar är en central funktion för att uppnå högsta möjliga flygsäkerhet inom militärflyget. En antagen besättningsman eller kvinna ska tjänstgöra många år och också ha beredskap att verka i andra och främmande miljöer med påfrestningar i form av extrema klimat, hot, stress, höga g-belastningar och syrebrist. Till skillnad mot civil kommersiell flygverksamhet med flerpilotsystem så är en militär pilot oftast ensam, därmed måste även de medicinska kraven vara högre.

På Flygfysiologiskt centrum i Linköping finns bland annat den dynamiska flygsimulatorn, DFS, som kombinerar centrifugens möjligheter att åstadkomma g-krafter med en flygsimulator.  Det gör att piloten kommer så nära den verkliga flygsituationen det är möjligt samtidigt som man befinner sig på marken. Denna så kallade fjärde generationens G-simulator är en kombination av en traditionell G-centrifug och en flygsimulator. Den utsätter piloten för höga G-krafter med snabb G-tillväxt kombinerat med en realistisk flygupplevelse med bland annat omvärldspresentation.  Det är här Försvarsmaktens piloter testas och FömedC står för specialistkompetensen.
– Det är en mycket speciell verksamhet. Trots små resurser har vi idag en militär flygmedicinsk verksamhet som ligger i framkant, både vad gäller forskning och utveckling och vad vi kan producera. Vårt center med DFS, kammarsystem och flygmedicinsk klinik håller absolut världsklass och vi är stolta att få visa upp oss, säger Dag Lemming som tillhör Försvarsmedicincentrum och är chef för den flygmedicinska undersökningssektionen.

Föredrag och förevisningar

Under två dagar presenterades Flygfysiologiskt centrum i Linköping sin verksamhet för inbjudna gäster från elva nationer. Det var företaget Qinetiq som bjöd in och var värd under dagarna. Företaget är sedan början av 2011 ansvarigt för driften av verksamheten vid FMV:s provplats på Malmen utanför Linköping. FMV, som äger anläggningen och FömedC som ansvarar för specialistkompetensen i verksamheten vid Flygfysiologiskt centrum, deltog i de olika föredragen och förevisningarna.
Det var ett digert program som gästerna fick ta del av som föreläsningar av bland andra Dag Lemming och Mikael Persson från FömedC och gruppvisa demonstrationer av anläggningen samt olika workshops. Dag två fick även de som ville testa på hur det känns att utsätta kroppen för 3,5 G i den dynamiska flygsimulatorn.

De 57 gästerna som bland annat kom från Belgien, Danmark, Norge, England, Singapore, Österrike och Sydafrika fick också se under- och övertryckskammare samt en övning i bassängen med möjlighet att skapa olika väderförhållanden för överlevnadsträning. I förevisningen var det en pilot som hamnat i vattnet i ogynnsamma förhållanden som mörker, blåst och regn som övade på att komma i sin livflotte snabbast möjligt och därefter vinschades han upp i räddningshelikoptern.
– Det vi trycker på är att vi kan erbjuda träning, utbildning och forskning i världsklass på ett effektivt sätt bland annat tack vare att alla våra resurser är lokaliserade på samma ställe. Vi visar också på att vi kan tillgodose såväl militära som civila kunders behov, sa Thomas Andersson, ansvarig för Qinetiq i Sverige.