Irbensundet utanför Rigabukten blev hårt minerat av båda sidor under de två världskrigen. Något som än i dag präglar sjötrafiken i området.
För att rensa bort de tusentals minor som fortfarande finns kvar genomför länderna runt Östersjön en gemensam årlig insats, kallad Open Spirit. Sammanlagt har 247 av de cirka 16 000 minor som finns i sundet röjts. Sakta men säkert börjar världens mintätaste hav att bli av med sin stämpel.
Den svenska insatsen utgörs främst av personal från Fjärde sjöstridsflottiljen. Det finns också personal från Marinbasens FNSU, forward naval support unit, på plats vid campen, ansvariga för faciliteter, transporter och matlagning. Utöver deras support arbetar också bland annat kockar från Trängregementet i campen. Grupperingsplatsen ligger vid vad som liknar en gammal militärbas. Fallfärdiga byggnader, slitna asfaltsvägar och olika cementruiner visar på tidigare aktiviteter i området. Det är inte helt lätt för alla nationer att få dit sin utrustning, men med hjälp av varandra börjar campen att ta form.
Främjar sjöfarten
Chef för den svenska insatsen i Open Spirit är örlogskapten Claes Annvik.
– Vårt huvudmål att är röja så många minor som möjligt under de här två veckorna. Vi gör den här insatsen för att främja sjöfarten, fiskeriet och naturlivet här i området, berättar operationschefen.
Sverige har deltagit i Open Spirit sedan 1997. Röjdykardivisionen, som tillhör Fjärde sjöstridsflottiljen, har med sin kunskap och kompetens en mycket viktig roll i insatsen. De flesta av deras personal anlände till Lettland under helgen och har haft tid att förbereda sig inför den kommande insatsen.
– Vi ska markera och undersöka vägen i vattnet fram till vårt dykområde. Det är viktigt att ha det klart innan det är dags att genomföra de första dykningarna, så allt går så snabbt som möjligt, berättar 1:e sergeant Eriksson under söndagen, en av röjdykarna på plats i Lettland.
Incident vid bron
Runt 20-tiden på måndagskvällen inträffade det som inte fick inträffa vid ingången till Camp Thule , en av de svenska GW-bilarna körde fast i bron och det högra hjulparet hamnade mitt i mellan hjulspåren.
– Bron ska vara körbar, jag struntar i hur ni löser det, lydde ordern direkt efter det inträffade.
Efter en mindre folksamling och den obligatoriska dokumentationen av incidenten löste sig allting. En lastbil stod för dragkraften och till slut var GW:n borta och bron var körbar igen.
Open Spirit inleddes den 19:e augusti och pågår fram till den 2:a september.