Äntligen till sjöss

Nu håller Marinbasens nya soldater på att lära sig köra båt. – Styrbord kom till kurs 135, säger Malin Andrén till kamraten Henrik Liljegren som genast repeterar.

Malin Andrén började i Lottakåren och fick mersmak.
Malin Andrén började i Lottakåren och fick mersmak. Foto: Carolina Lorentzson/Försvarsmakten
G-båtseleverna fick bada i det engradiga vattnet men var överens om att det mest var händerna som blev kalla.
G-båtseleverna fick bada i det engradiga vattnet men var överens om att det mest var händerna som blev kalla. Foto: Carolina Lorentzson/Försvarsmakten
På väg in för en välförtjänt lunch.
På väg in för en välförtjänt lunch. Foto: Carolina Lorentzson/Försvarsmakten
Malin Andrén började i Lottakåren och fick mersmak. Foto: Carolina Lorentzson/Försvarsmakten
G-båtseleverna fick bada i det engradiga vattnet men var överens om att det mest var händerna som blev kalla. Foto: Carolina Lorentzson/Försvarsmakten
På väg in för en välförtjänt lunch. Foto: Carolina Lorentzson/Försvarsmakten

I januari påbörjade ett antal killar och en tjej sina provanställningar som GSS, (gruppbefäl, soldat eller sjöman) på Marinbasen. Efter några veckor delades gruppen i två där den ena gruppen fortsatte till Växjö för att utbilda sig till militärpolis och den andra gruppen stannade kvar i Karlskrona för att utbilda sig till gruppbåtsförare (G-båt). De som utbildar sig till båtförare är nu mitt uppe i praktiska navigationsövningar i skärgården runt Karlskrona.

– G-båtarnas motorer har 230 hästkrafter och framdrivs av vattenjet så de är mycket lättmanövrerade, säger Dan Fremark på Marinbasens båtenhet som står för utbildningen av båtförarna.

Men för att få köra båt har de haft teoretiska studier i navigation och läst till behörigheten fartygsbefäl klass 8. De har gått igenom Basic Safety-utbildning med räddningstjänstövningar, gjort tillpassningar och kontroll av personlig utrustning och också gjort säkerhetsövningar där de fått lära sig att ta sig ombord från vattnet och att också lyfta en kamrat ur vattnet som har fallit överbord.
Den första veckan med båtarna befann de sig på Kungsholmen utanför Karlskrona för att ha manöverträning och för att teoretiskt och praktiskt hantera fartygstypen.

Med detta överstökat kan man just nu se dem under sina navigationsövningar i skärgården runt om Karlskrona.
– Vi stegrar sakta farten. Just nu kör de i tio knop för att lära sig alla kommandon rätt, men framöver kommer de att köra upp mot trettio knop med de här båtarna, säger Kristian Lund, en av instruktörerna. Kristian själv är också frivilliganställd och började på Marinbasen direkt efter muck i december förra året. Han gjorde värnplikten som båtchef på stridsbåt och fick vid anställningen en instruktörsutbildning.
Malin Andrén 23 år och Henrik Liljegren 20 år från Karlskrona turades om att styra och navigera under dagen, under överinseende av instruktören.
– Det är intressant och svårt nu i början, jag har ingen tidigare erfarenhet, säger Henrik.
– Men det är roligt, man får öva och öva tills man kan det, säger Malin som bara åkt båt tidigare.
Malin började i Lottakåren 2009 och gjorde hösten 2010 en tremånaders militär grundutbildning i Norrbottens regementes regi och blev sen sugen på att söka vidare till soldatyrket.  
Emil Rudberg 20 år från Åkersberga muckade i juni 2010 efter att ha varit insatssoldat i Uppsala. Han fick genom en släkting höra att Marinbasen sökte folk och tog chansen.
– Att köra båt är jättekul, jag hade bara åkt Aspöfärjan hittills. Man lär sig hela tiden, säger Emil.
Nästa vecka bär det av upp längs kusten till Gryts skärgård för ännu mer navigationsövningar i ny miljö.