Tekniker med insats i fokus

Strax före midnatt  lyser strålkastarna fortfarande i hangaren på flygbasen i Afrika.Fem tekniker från Helikopterflottiljen arbetar i den + 25-gradiga natten med en så kallad ”S-check”, där ”S” i Afrika står för – svett, medan begreppet hemma i Sverige står för större service.

En färdmekaniker är den tekniker i helikoptern som är ansvarig för tekniken och är beredd att hjälpa piloterna under flygningen. Foto: Försvarsmakten
Teknikerna har tilldelats en hangar där de kan göra sina serviceåtgärder på helikoptern.
Teknikerna har tilldelats en hangar där de kan göra sina serviceåtgärder på helikoptern. Foto: Försvarsmakten
Teknikern ser till att flygbränsle är tankat inför kommande flyguppdrag.
Teknikern ser till att flygbränsle är tankat inför kommande flyguppdrag. Foto: Försvarsmakten
Teknikerna har tilldelats en hangar där de kan göra sina serviceåtgärder på helikoptern. Foto: Försvarsmakten
Teknikern ser till att flygbränsle är tankat inför kommande flyguppdrag. Foto: Försvarsmakten

Helikopterunderhåll i Afrika kräver såväl påhittighet som flexibilitet utöver det som teknikerna är vana vid hemma i Sverige, bortsett från den helt annorlunda miljö som präglar denna världsdel. Temperaturskillnaderna är en annan kontrast. Med en skillnad på 50 grader jämfört med det svenska vinterklimatet, kan det vissa stunder kännas overkligt att arbeta i värmen istället för kylan. Det gäller därför att ständigt fylla på med vätska för att inte drabbas av vätskeförlust.

Att köpa och tanka flygbränsle i helikoptrarna inför kommande uppdrag är också nya upplevelser. Helikopter 10B drar cirka 600 liter i timmen och när trycktankningsslangen väl är påkopplad tar det bara några minuter innan helikoptern på nytt är redo för ytterligare ett träningspass över den dammiga afrikanska savannen.

– Att jobbet som helikoptertekniker i Flygvapnet skulle innebära så många oväntade och intressanta utmaningar och upplevelser kunde jag aldrig fantisera om, säger en av helikopterteknikerna som normalt jobbar i Ronneby.

Fysisk trim

När helikopternhar flugit iväg på sitt uppdrag finns det möjlighet för teknikerna att simma några längder i poolen, för att återigen vara på plats när helikoptern återvänder ett par timmar senare. Att hålla sig i fysisk trim är viktigt och särskilt när det är så varmt. En annan del av vardagen för en tekniker kan vara att arbeta som färdmekaniker. Det innebär att teknikern följer med på flyguppdragen, är ansvarig för tekniken i helikoptern samt är beredd att hjälpa piloterna under flygningen. Under skarpa insatser kan färdmekanikern även arbeta som dörrskytt och försvarar då helikoptern med de vapen finns ombord.

Lärorikt

Internationella utbyten såsom det som nu äger rum i Afrika är oerhört lärorikt och stimulerande på alla nivåer, såväl personligt och yrkesmässigt. Den första april kommer helikopterförbandet att vara på plats i Afghanistan för att bidra till den totala sjukvårdskapaciteten inom Regional Command North. De nyvunna erfarenheterna i Afrika kommer att vara oumbärliga för den kommande insatsen.