Så klarar prylarna kylan

Under veckan, den 17-21 januari arrangerar Försvarsmaktens vinterenhet i Boden tillsammans med Luleå tekniska universitet kursen ”Materielsystem i subarktiskt klimat”. Förutom tekniska officerare ur Bodens garnison deltar olika aktörer som på ett eller annat sätt har med tillverkning av materiel till våra fordon och vår utrustning.

Den stränga vinterkylan innebär stora påfrestningar på materiel och fordon. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten
Jonas Skär, Försvarsmaktens vinterenhet, i samspråk med Tomas Svensson, SSAB.
Jonas Skär, Försvarsmaktens vinterenhet, i samspråk med Tomas Svensson, SSAB. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten
Jonas Skär, Försvarsmaktens vinterenhet, i samspråk med Tomas Svensson, SSAB. Foto: Mats Carlsson/Försvarsmakten

Vinterns stränga kyla kan innebära att elektronik, batterier och massor av annan teknik slås ut. Men nu vill Försvaret lära ut hur man skyddar prylarna mot köldskador.
– Intresset för frågorna är stort. Kunskapen om hur kyla påverkar teknik är dålig i samhället. Vi får mer och mer elektronik och ny teknik i vår utrustning. Det gör att vi måste öka kompetensen kring hur de fungerar i kallt klimat, säger major Jonas Skär, projektansvarig för teknik vid Försvarsmaktens vinterenhet på I 19 i Boden.

Stor påverkan på batterier

Redan vid temperaturer strax under noll börjar datorer, mobiltelefoner, hydraulik, motorer och bränslen påverkas. Mest påtagligt är försämringen av batterier.
– Jag läste om ett försök med elbilar i Danmark och Sverige som visade att räckvidden nästan halverades och värmen i kupén inte räcker till.

Erfarenheter från gruvindustrin

Under kursen deltar som sagt förutom Försvarsmaktens personal även aktörer ur industrin, det är personal från BAE-systems som bland mycket annat tillverkar bandvagnar och stridsfordon till svenska Försvaret. Personal från Bolidens Aitikgruva deltar också i kursen.
– Personalen från Aitikgruvan utanför Gällivare har många erfarenheter att delge oss andra. Gruvan ligger lång norrut och det är ett dagbrott så den är väldigt utsatt för kyla. Där har man bland annat problem med hållfastheten i grävmaskinernas armar, fortsätter Jonas Skär.

Under onsdagen var det personal från SSAB som hade föreläsningar om ståltillverkning
– Under förmiddagen genomförde vi laborationer där personal här på universitetet kunde visa hur stålets slagseghet påverkas av kyla, berättar Jonas Skär.

Användarna ger tillverkarna svar

– Det är viktigt för oss som tillverkare av material till industrin att få träffa användarna och utbyta erfarenheter. Det är ju ni i Förvaret här uppe i norr som vet vad som händer med grejerna när det är riktigt kallt, säger Tomas Svensson från SSAB i Oxelösund, där man bland annat är världsledande inom tillverkning av pansarplåt.

– Den här kursen ger oss också tillfälle att ge tips på hur man hanterar våra material. Det är många faktorer som påverkar material. Kylan och kylan i kombination med annan påverkan är viktigt att känna till. Svetsning är ett exempel, det är viktigt att man följer rekommendationer och använder rätt fyllnadsmaterial vid svetsning, fortsätter Tomas

Kursen ”Materielsystem i subarktiskt klimat” genomförs för andra gången i ordningen.