Helikoptrar i lasten

Den 20:e januari landade ett av världens största fraktflygplan på Kallax i Luleå. Anledningen var att två helikoptrar och materiel ska transporteras till Afrika.

Stora temperaturskillnader väntar för helikoptrarna. Foto: Louise Levin
Det är inte första gången helikopterflottiljen använder An-124 för att transportera helikoptrar, resursen användes när två helikopter 15 skulle till Adenviken för insats.
Det är inte första gången helikopterflottiljen använder An-124 för att transportera helikoptrar, resursen användes när två helikopter 15 skulle till Adenviken för insats. Foto: Louise Levin
Två helikopter 10 är lastade och det finns plats för mycket mer i An-124.
Två helikopter 10 är lastade och det finns plats för mycket mer i An-124. Foto: Louise Levin
F 21:s stora platta användes som uppställningsplats för An-124 och den last som skulle transporteras.
F 21:s stora platta användes som uppställningsplats för An-124 och den last som skulle transporteras. Foto: Louise Levin
Det är inte första gången helikopterflottiljen använder An-124 för att transportera helikoptrar, resursen användes när två helikopter 15 skulle till Adenviken för insats. Foto: Louise Levin
Två helikopter 10 är lastade och det finns plats för mycket mer i An-124. Foto: Louise Levin
F 21:s stora platta användes som uppställningsplats för An-124 och den last som skulle transporteras. Foto: Louise Levin

Transportflygplanet, en An-124 från Ukraina, är en riktig bjässe som nyttjas för transport av skrymmande last runt hela världen. Det är stort, tungt och tar mycket plats. Med en spännvidd på över 73 meter, en längd på nästan 70 meter och en höjd på drygt 21 meter inger flygplanet respekt när det taxar efter personbilen in till uppställningsplatsen på plattan.

Utveckling av förmågor

Vid Helikopterflottiljen pågår utveckling mot den nya insatsorganisationen och kommande insatser. Under en period har ett antal helikopter 10 modifierats för att lösa transport- och sjukvårdsuppgifter. Vid modifieringen uppgraderades även delar av helikopterns tekniska system. I utvecklingen är personalens förmågor helt avgörande för insatsenheternas framgång.

– Internationella insatsmiljöer kräver att vi behärskar saker som vi inte kan träna på här hemma. Därför genomför Helikopterflottiljen utbildning av besättningar och teknisk personal i Afrika. Utbildningen omfattar flygning i stoftrik miljö och under varma förhållanden, säger Ulf Bohman, chef 1.helikopterskvadronen i Luleå.

Travers i taket

Förutom två helikoptrar i lasten så skickades även containrar och mindre lastpallar med An-124. För att lasta containrar in i flygplanet så används traverser att lyfta in dem med.

Lång startsträcka

– Om något skulle uppstå under starten som gör att besättningen måste avbryta den så krävs det en längre startsträcka, här i Luleå är start- och landningsbanan 3 350 meter, säger flygledare Chrisoffer Westling.
– Med den tunga lasten behövde transportflygplanet cirka 2 000 meter innan det kunde lyfta, avslutar han.