Thailändska och svenska Gripentekniker sida vid sida

Thailand har i dagarna köpt ytterligare sex stycken JAS 39 Gripen vilket innebär att de kommer att få tolv stycken JAS 39 Gripen levererade i början av 2011. Förutom köpet av själva flygplanet ingår en hel del annat så som utbildning, praktikskede, reservdelsförråd.

Sek, Nu, Dan och Jang i motorrummet på en JAS 39C under motorbyte. Foto: Emil Lindberg/Försvarsmakten
OJT:n har inneburit ett nära samarbete mellan thailändska och svenska flygtekniker.
OJT:n har inneburit ett nära samarbete mellan thailändska och svenska flygtekniker. Foto: Emil Lindberg/Försvarsmakten
Nop i färd med att ansluta tankslangen.
Nop i färd med att ansluta tankslangen. Foto: Emil Lindberg/Försvarsmakten
Flygunderhållsingenjör Bomb kontrollerar oljenivån i motorn.
Flygunderhållsingenjör Bomb kontrollerar oljenivån i motorn. Foto: Emil Lindberg/Försvarsmakten
OJT:n har inneburit ett nära samarbete mellan thailändska och svenska flygtekniker. Foto: Emil Lindberg/Försvarsmakten
Nop i färd med att ansluta tankslangen. Foto: Emil Lindberg/Försvarsmakten
Flygunderhållsingenjör Bomb kontrollerar oljenivån i motorn. Foto: Emil Lindberg/Försvarsmakten

I snart ett år har 20 stycken thailändska tekniker utbildats i Sverige. Det är den tekniskt och flygande personalen som är den kategori som tar längst tid att utbilda.

Det är en utmaning för de thailändska teknikerna att utbildas i Sverige.
– Omställningen är stor för dem, säger John Lindén, tekniker på Gripensystemet. Först måste de anpassa sig till vårt klimat, vistas i vår kultur och ovanpå detta ska de lära sig ett nytt och avancerat flygsystem, fortsätter han.

Utbildningspaket för Thailand

För att få behörighet på JAS 39 C/D behövs en lång utbildning i både teori och praktik. Utbildningen delas upp i två skeden. Första halvåret genomförs en teoriutbildning i Halmstad som sedan avlöses med ett praktikskede på förband. I år ansvarar F 17 för praktikutbildningen av 10 av de första 20 thailändska teknikerna.

Praktikskedet kallas för OJT (On the job training) och följer en bestämd plan som behandlar samtliga materielgrupper (till exempel skrov, styrsystem, hydraulsystem, bränslesystem och motor).
Under praktiken arbetar svensk och thailändsk personal sida vid sida eftersom personal i utbildning aldrig får arbeta ensam utan blir handledd av instruktörer som övervakar själva praktiken samtidigt som den svenska personalen delar med sig av sina erfarenheter.

F 17 ombeväpnades från Viggensystem till Gripensystem sommaren 2002. Därför finns mycket erfarenheter av JAS 39 C/D på flottiljen.
– Vi har trots allt flugit med JAS 39 A sedan 2002 och JAS 39 C/D sedan 2004, säger John Lindén.

Snart är det dags att åka hem till varmare breddgrader

Hitintills har allt fungerat bra. Största delen av praktiken är genomförd och nu ska vi försöka att ge dem det sista för att de ska kunna arbeta med flygplanen på egen hand när den första leveransen anländer till Thailand i början av nästa år.

Nere i Thailand kommer det att finnas en supportgrupp under två år, bestående av svensk teknisk personal.