En flygande intensivvårdsavdelning

Utanpå ser det Svenska Nationella Ambulansflyget, SNAM, ut som ett vanligt flygplan, men inuti är det en hel intensivvårdsavdelning. På ungefär sex timmar kan flygplanet vara redo att flyga ut för att ta hem skadade, både nationellt och internationellt.

Till vardags är Boeing 737 ett vanligt passagerarplan som på sex timmar kan byggas om till en flygande intensivvårdsavdelning. Foto: Marcus Boberg/Försvarsmakten
Soldater ur Göteborgs garnison ställde upp och agerade skadade.
Soldater ur Göteborgs garnison ställde upp och agerade skadade. Foto: Marcus Boberg/Försvarsmakten
På utsidan är ambulansflyget vilket plan som helst, men där inne döljer sig en intensivvårdsavdelning.
På utsidan är ambulansflyget vilket plan som helst, men där inne döljer sig en intensivvårdsavdelning. Foto: Marcus Boberg/Försvarsmakten
Soldater ur Göteborgs garnison ställde upp och agerade skadade. Foto: Marcus Boberg/Försvarsmakten
På utsidan är ambulansflyget vilket plan som helst, men där inne döljer sig en intensivvårdsavdelning. Foto: Marcus Boberg/Försvarsmakten

Till vardags är Boeing 737 ett charterflyg som flyger svenskar till varmare trakter. I krissituationer förvandlas planet till en flygande ambulans. Här kan upp till 32 patienter samt anhöriga få plats som behöver förflyttning.

Vad planet kan bistå Nordic Battlegroup med vid ett större skadeutfall visades under en övning på Kallinge flygplats i Ronneby. Strax efter att planet hade landat påbörjades förberedelserna för ambulansmottagningen. En ramp som skulle fungera som länk mellan flygplansingången och ambulansen restes snabbt upp och personalen var nu redo att ta emot de skadade. Ungefär femtio åskådare var på plats för att se hur den sista biten i sjukvårdskedjan fungerar.

Proffsigt

Ambulanserna anlände och utan större komplikationer bärgades skadade, en efter en in i flygplanet.
– Det här är ett jätteproffsigt gäng, alla jobbar på stenhårt, berättar en stolt Stefan Isberg, chefsläkare för ambulansflyget.

Blekmålade och utmärglade patienter fyllde snart upp hela flygplanet. Muamer Zivcic, insatssoldat från Göteborgs garnison spelade en splitterskadad med benfrakturer.
– De tar hand om mig jättebra, kollar till mig hela tiden, det kunde inte ha varit bättre.
Ombord på planet är all vårdpersonal specialutbildad inom flygsjukvård och kan erbjuda allt från för dropp till smärtlindring.

Robust sjukvård

Brigadgeneralen, Stefan Andersson, chef för NBG var imponerad av flygplanets sjukvårdsresurser och berömde sjukvårdsinsatsen.
– Det är kraftig och robust sjukvård, en jätteviktig del i sjukvårdskedjan för NBG. Verkligen jätteroligt att få se vilka resurser som erbjuds, nu känns det som att sista pusselbiten fallit på plats.

Tack till soldater

Stefan Andersson passar även på att tacka soldaterna från Göteborgs garnison som ställde upp som skadade i förevisningen.
– Det ni gör är jätteviktigt, tack vare er så får vi se att allt verkligen fungerar, sa brigadgeneralen innan han delade ut ett coin, ett mynt som hedersbevisning till varje soldat som medverkat i sjukvårdsmomentet.