Ändstation Norra Kulla

Nu står ett tåg på plats vid sin definitiva ändstation, Norra Kulla. Det planerade arbetet krävde en trettiotre meter lång specialtransport samt NCC:s snöjour. Blixthalka och snöoväder äventyrade nämligen slutleveransen av tågkroppen till Swedec.

Tåget på plats vid Testanläggning Norra Kulla. Foto: Maria Claesson / Försvarsmakten
Snökaoset på riksväg 40 vid avtagsvägen till Norra Kulla.
Snökaoset på riksväg 40 vid avtagsvägen till Norra Kulla. Foto: Maria Claesson / Försvarsmakten
Lossning av tågkroppen krävde två kranbilar.
Lossning av tågkroppen krävde två kranbilar. Foto: Maria Claesson / Försvarsmakten
Snökaoset på riksväg 40 vid avtagsvägen till Norra Kulla. Foto: Maria Claesson / Försvarsmakten
Lossning av tågkroppen krävde två kranbilar. Foto: Maria Claesson / Försvarsmakten

Tisdagen den 9 november kördes en lång specialtransport från Filipstad till Eksjö. Då levererades sista byggstenen till utbyggnad av en ny testanläggning vid Swedec. Vid ankomst till Höglandet blev den långa trailern stillastående tvärs över riksväg 40, vid avfarten till Ormaryd. På uppdrag av kapten Dan Johansson, Ing 2, stod NCC:s snöjour i beredskap och ryckte snabbt ut.

Efter många timmars slit med plogbilar och sandning tog sig till slut den enorma trailern ända fram till Norra Kulla.

Unikt lyft inom Försvarsmakten

På onsdagsmorgonen var det sedan dags att lyfta upp X1:an på det förberedda järnvägsspåret. Två inhyrda kranbilar kom till platsen för att genomföra detta lyft för Försvarsmakten. Efter ett antal timmars jobb kom slutligen vagnskroppen på plats över boggiet. Nu har tåget stannat för gott vid ändstationen Norra Kulla.

– Nu återstår det bara att bygga en perrong så påstigning kan ske. Det blir en trevlig avslutning på ett tolv månaders långt projekt, säger Johansson.

I och med detta tåg utvidgar Swedec Testanläggningen Norra Kulla med en unik anordning som kommer att sakna motstycke nationellt och internationellt. Chefen för utvecklingsenheten vid Swedec tillägger att anläggningen kommer öppna upp möjligheter till att testa robotar av olika slag, avsedda för ammunitionsröjning.

Nästa plan

Nästa steg i utbyggnad av Eksjö garnisons testbanor vid Swedec anläggning på Norra Kulla blir att förbereda inför mottagandet av ett Saab 340 plan. Planet kommer att levereras från Norrbottens flygflottilj i Luleå under 2011.

– Planet kommer in för landning under senvintern nästa år, avslutar Dan Johansson och ler.