Helikoptrar hemma igen från Adenviken

Från slutet av mars till slutet av augusti hade Försvarsmakten två Helikopter 15 placerade i Adenviken. Att frakta hem dem efter slutfört uppdrag krävde tre veckors intensivt arbete. En liten styrka på sju personer med personal från Försvarsmaktens logistik, Försvarsmedicincentrum och Helikopterflottiljen arbetade då med att packa materiel från HMS Carlskrona och den där ingående Helikopter 15-enheten.

Helikoptrarna på sina vaggor klara för hem transport med fraktplan C-17 Foto: Robert Brandt
Eva Lifvergren och Robert Brandt  ingick i teamet som hämtade hem helikoptrar som syns lastsäkrade och klara för hemresa.
Eva Lifvergren och Robert Brandt ingick i teamet som hämtade hem helikoptrar som syns lastsäkrade och klara för hemresa. Foto: Marie Berggren
Eva Lifvergren och Robert Brandt ingick i teamet som hämtade hem helikoptrar som syns lastsäkrade och klara för hemresa. Foto: Marie Berggren

– Det har varit speciellt roligt att få med personal från Försvarsmaktens logistik i detta arbete eftersom de får åka ut och göra det de är bra på, att packa rätt och att räkna ihop materiel. Det gör att allt stämmer när vi kommer hem och då blir mitt jobb mycket enklare, säger Ulf Andersson vid Joint Service Support, ansvarig för operationen.

Helikoptrarna deltog i Operation Atalanta, vars huvuduppgift är att skydda mattransporter till utsatta människor i Somalia. Under arbetet med ihoppackningen av de två helikoptrarna, som varit placerade på HMS Carlskrona samt på en landbas i Djibouti, arbetade gänget från Sverige i 49 graders värme i en hangar som de lånat på den franska flygbasen BA 188.
– Vi räknade, packade och sanerade de olika delarna. Vi jobbade mycket, särskilt i början och det blev många sena kvällar. Eftersom det var första gången vi gjorde ett sådant här jobb ville vi vara säkra på att vara klara i tid, så att vi kunde ha lite reservtid för eventuellt strul, säger Ulf Andersson.
Alla utstickande delar på helikoptrarna, som till exempel rotorbladen, togs bort för att helikoptrarna skulle bli så små som möjligt. När allt var nedmonterat, packat och klart lastades helikoptrarna in i det nya fraktplan av modell C17 som är baserat i Ungern och som ingår i det europeiska samarbetet.
– Det var första gången den flög och vi följde med hela vägen för att ha koll på materiel och helikoptrar. Klockan tre på natten den 29 augusti landade vi på Malmen och började lasta av, berättar Ulf Andersson. 
Efter det fick helikoptrarna stå en vecka i karantän innan de fick förflyttas.
– Normalt sett ska materielen stå en månad i karantän, men eftersom dessa varit i en så pass ren och fin miljö kunde vi efter beslut av den medföljande EHO (enviroment health officer) välja en kortare tid, säger Ulf Andersson.
Han är väldigt nöjd med jobbet som gruppen gjort och menar att kompetensen som personalen från Försvarsmaktens logistik har behövs i insatsområden utomlands.
– Att de följer med och arbetar utomlands är bra för framtiden och för Försvarsmaktens logistiks roll i internationella insatser, säger han.