Ett samspelt lag

Det är som en dubbelmatch i tennis – samspelet måste fungera mellan markpersonalen och piloten.– Piloterna är oerhört fokuserade innan flygning, och detsamma gäller för oss. Vi vet vad som gäller, berättar Ronny Hagman, tekniker.

Tummen upp. Allt är okej och Stefan Rexling gör sig beredd att starta. Foto: Roger Larsson/Försvarsmakten
Sista momentet innan start är att ta bort hjulstoppet.
Sista momentet innan start är att ta bort hjulstoppet. Foto: Roger Larsson/Försvarsmakten
Stefan Rexling tar ansvaret för planet i och med att han skriver på överlämningspappret från Peter Holmqvist.
Stefan Rexling tar ansvaret för planet i och med att han skriver på överlämningspappret från Peter Holmqvist. Foto: Roger Larsson/Försvarsmakten
Flygningen är över för Stefan Rexling, nu tar teknikerna över. Samspelet har fungerat än en gång.
Flygningen är över för Stefan Rexling, nu tar teknikerna över. Samspelet har fungerat än en gång. Foto: Roger Larsson/Försvarsmakten
Sista momentet innan start är att ta bort hjulstoppet. Foto: Roger Larsson/Försvarsmakten
Stefan Rexling tar ansvaret för planet i och med att han skriver på överlämningspappret från Peter Holmqvist. Foto: Roger Larsson/Försvarsmakten
Flygningen är över för Stefan Rexling, nu tar teknikerna över. Samspelet har fungerat än en gång. Foto: Roger Larsson/Försvarsmakten

Stefan Rexling, pilot och chef för JAS-divisionen på Gotland under övningen, vandrar ut för dagens första pass. Han är lugn och samlad, helt inställd på uppdraget som väntar. Framme vid planet gör han en kort visuell kontroll på utsidan innan han sättar sig på förarplats. Kort efter det skriver han på avlämningsbladet från teknikerna.
– Det innebär att jag tar över planet, säger Stefan Rexling, som aldrig känner något tvivel över markpersonalens arbete. Jag har lärt mig lita på dem.

Innan han kom ut på flygplattan hade teknikerna Ronny Hagman och Peter Holmqvist gjort planet klart för dagens flygningar. Nu börjar de sista åtgärderna innan start. Tummarna går upp då och då på både tekniker och pilot.
– Vi skulle kunna ha använt vilket tecken som helst, det är bara för att visa att det är okej, säger Ronny Hagman.

Släpper skärpan

Det sista som görs är att Peter Holmqvist tar bort hjulstoppet och gör en honnör till Stefan Rexling som sedan åker ut på startbanan med sin JAS 39 Gripen. Teknikerna kan därmed släppa skärpan en stund.

– När vi klargör flygplanet lämnar vi allt annat, efteråt kan vi börja skoja och tänka på annat, säger Peter Holmqvist som trivs ypperligt med sitt arbete. Det är oerhört stimulerande, säger han.

Peter, Ronny Hagman och de flesta övriga tekniker och piloter kommer från F 7 i Såtenäs, med sig har de åtta JAS Gripenplan. Flygskolan från Linköping finns också på plats med nio stycken skolflygplan av typen SK 60.

Hela övningens syfte är att träna det nationella luftförsvaret. Av de totalt 771 deltagarna är 84 stationerade vid enheten på Gotland. Något som innebär att det flygs dygnet runt på ön, vilket inte går obemärkt förbi.
– Jag bor i närheten och visst kan jag bli lite grinig om jag väcks mitt i natten, men man får stå ut, säger brevbäraren som delar ut post i flygplatsbyggnaden.

Skarpt uppdrag

Efter nästan två timmar kommer Stefan Rexling tillbaka från sitt pass. Han berättar att det var en extra lång flygning. Orsaken var att han fick ett skarpt uppdrag när han var mitt uppe i ett övningsmoment.
– Det kom order om att jag skulle hitta ett fartyg och meddela positionen på det, vilket jag också lyckades med. 

När Stefan Rexling har lotsats fram till sin plats är teknikerna snabbt framme och gör nödvändiga åtgärder efter flygning, bland annat tankar, fyller syre och kollar oljor. Direkt efter är det är det samma procedur vad gäller åtgärd innan start. En ny pilot står nämligen beredd att kliva in i planet. Samspelet tar sin början igen.