Nu drar de snart

Det har snart gått elva månader sedan fjorton unga grabbar från olika platser i Sverige kom till I 19 i Boden. Närmare bestämt som värnpliktig vid stridsfordonstransporten med uppgift att dra tunga fordon.– Nu har vi bara en vecka kvar innan muck därför genomför vi vård av fordonen, inventerar och förbereder oss inför inlämning, säger Markus Dahlin.

Här vårdar Johan Lundberg, Mikael Persson och Ove Lindblom deras tunga dragare. De speciella med dessa grabbar är inte att de fått lära sig köra dragbilar utan det är bland de sista som muckar från I19 efter fullgjord värnplikt. Foto: Stefan Bokvist/Försvarsmakten
Markus Dahlin har under dagen till uppgift att vårda förvarningsbilen som används vid tunga transporter.
Markus Dahlin har under dagen till uppgift att vårda förvarningsbilen som används vid tunga transporter. Foto: Stefan Bokvist/Försvarsmakten
Ove Lindblom grovspolar dragbilen innan den ska in i spolhallen.
Ove Lindblom grovspolar dragbilen innan den ska in i spolhallen. Foto: Stefan Bokvist/Försvarsmakten
Markus Dahlin har under dagen till uppgift att vårda förvarningsbilen som används vid tunga transporter. Foto: Stefan Bokvist/Försvarsmakten
Ove Lindblom grovspolar dragbilen innan den ska in i spolhallen. Foto: Stefan Bokvist/Försvarsmakten

Som de flesta andra värnpliktiga genomförde de sin grundläggande soldatutbildning under sina första tre månader.
– Delar av soldatutbildningen var väl inte det roligast vi gjort men eftersom tiden gick förstod vi helheten, säger Mikael Persson, Ö-vik. Att lära sig köra dragbil och allt omkring det har varit kul, tillägger han.

Efter utbildningen till soldat startade befattningsutbildningen som i deras fall var att framföra tunga dragare. Ett sådan ekipage lastad med en stridsvagn 122 väger dryga 90 ton.
– Visst har de varit lite läskigt i början med full last i snö och dåligt väglag, men man vande sig ganska snart. Det roligaste under värnpliktistiden har varit att vi trailat ner till Skåne med full last under vårens övningar. Med våra Scania dragbilar på 530 dieselhästar har vi kört både Europaväg 4 och inlandsvägen genom Sverige, säger Markus Dahlin. Visst har det gått tungt ibland men då har det bara varit och växla ner och gasa på. Vi har aldrig blivit stående eller varit med om någon olycka och vi har fått se stora delar av Sverige - det är bra.

De speciella med dessa grabbar är inte att de fått lära sig köra dragbilar utan de är bland de sista som muckar från I19 efter fullgjord värnplikt. Från den första juli i år försvinner värnplikten, istället införs en frivillig militär grundutbildning på tre månader. Den som vill kan efter denna utbildning söka vidare till Försvarsmakten som soldat.