Arméns musikkår hyllade sitt regemente

Premiärkonserten med Arméns musikkår (AMK) i Berwaldhallen lockade många besökare trots vårvädret som bjöd på varma solstrålar utanför. Konserten var en hyllning till Livgardet. Dessutom den första som AMK genomförde som Livgardister.

Söndagens premiärkonsert var den första Arméns musikkår genomförde som Livgardister. Foto: Elin Göthe/Försvarsmakten
Livgardist i 1700-tals tappning med den tidstypiska Tricorne, den trekantiga karolinska hatten.
Livgardist i 1700-tals tappning med den tidstypiska Tricorne, den trekantiga karolinska hatten. Foto: Elin Göthe/Försvarsmakten
Livgardist i 1700-tals tappning med den tidstypiska Tricorne, den trekantiga karolinska hatten. Foto: Elin Göthe/Försvarsmakten

Det var i januari i år som Försvarsmusiken och dess tre kårer upphörde som eget förband och istället införlivades i Livgardet. Det musikaliska programmet speglade därför Livgardet genom olika tidsepoker.

– Arméns musikkår fortsätter nu att förvalta den militärmusikaliska tradition som inleddes vid Gustav Vasas intåg i Stockholm 1523 med ”pipare och tumlare” i täten, förklarade konferencier major Hans Augustin, chef för Arméns musikkår.

Eftermiddagens dirigent var major Mats Janhagen. Solist var trombonisten Anders Rydström som framförde solo under melodin As times goes by. Det musikaliska programmet bjöd också på Kung Karl den XV:s honnörsmarsch, Svenska folkvisor och Stockholmsmelodier av Bellman, Olle Adolphson och Nils Ferlin.

Efter paus startade programmet med Revelj a la 1523 för att fortsätta med toner från 1700-talet Gud är oss en väldig borg och Kongl Gardets marsch. 1800-talet representerades av Svea Livgardes Tapto och Svea Livgarde marsch. Programmets utlovade överraskning spelades som en illustration till det moderna Livgardet som till stor del är inriktad på utlandstjänst, låtvalet var menat att visa på underhållning och rekreation under sådan. Ett åttamannaband rev av Paradise City skriven av Guns N' Roses. Det var både oväntat och rockigare än många väntat sig då de begav sig till Berwaldhallen.

Under de olika musikaliska tidsepokerna flankerades musikerna och musiken av personer klädda i tidstypiska uniformer.

Arméns musikkår bjöd till sist på två extranummer som bestod av Under blågul fana och nationalsången.