Om det händer

Skärpan måste hela tiden vara på topp – trots att mesta tiden består av väntan. Om något händer är deras jobb att agera blixtsnabbt.  – Vi strävar hela tiden efter att ha en bra lägstanivå, berättar Jan Gistrand, som tillhör räddningspersonalen under fjällövningen i Abiskoområdet.

Räddningspersonalen har full fokus vid start och landning. Foto: Nina Karlsson/Försvarsmakten
Räddningspersonalen finns alltid i beredskap när helikoptrarna är i luften.
Räddningspersonalen finns alltid i beredskap när helikoptrarna är i luften. Foto: Nina Karlsson/Försvarsmakten
Flygbränsle är en viktig komponent för att kunna flyga.
Flygbränsle är en viktig komponent för att kunna flyga. Foto: Nina Karlsson/Försvarsmakten
Räddningspersonalen finns alltid i beredskap när helikoptrarna är i luften. Foto: Nina Karlsson/Försvarsmakten
Flygbränsle är en viktig komponent för att kunna flyga. Foto: Nina Karlsson/Försvarsmakten

Det är ett glatt gäng som har marktjänsten under övningen. Fyra med ansvar för räddning och två för att sköta tankningen av helikoptrarna. Det pratas och skämtas hela tiden, men under ytan finns en annan sida – kunskapen om vad som ska göras om något händer.

Räddningspersonalen är utbildad för att på alla sätt kunna agera vid en brand. De kan i princip med förbundna ögon säkra en helikopter. Vilket bland annat innebär att snabbt kunna öppna dörrar, stänga av maskinen och på annan sätt se till att inte branden sprider sig. Räddningspersonalen har även utbildning på att ge akut sjukvård.

– Vi är tränade för att snabbt ta hand om sjukdoms- och olycksfall. Vi har samma utrustning som det är i en civil ambulans, säger Stefan Nyberg.

Utrustade skotrar


Under den här övningen, som håller på i drygt två veckor, är personalen i ständig beredskap när det är flygning. Vid start och landning skärpts den extra genom att de sätter sig beredda i räddningsbilarna. Om något skulle hända under flygning i fjällterrängen kan även räddningspersonalen ta sig dit med speciellt utrustade snöskotrar.

– Vi ser ofta på kartor och diskuterar vägar och själva området för att vara rätt förberedda. Att vi under den här övningen också bor tillsammans är bara en fördel av den anledningen, berättar Stefan Nyberg.

Kontroll av bränsle


Jonny Lundberg och Stefan Grahn ansvarar för tankningen av helikoptrarna. Så fort någon maskin landat är de på plats. Efter cirka två minuter är den uppgiften löst.

– Allt bränsle har vi kört upp från Luleå, berättar Jonny Lundberg.

Flygbränslet är också noggrant kontrollerat, prover tas med jämna mellanrum.

– När bränsle som vi har förvarat länge börjar tappa i kvalitet finns det ett medel vi häller i som hottar upp det, säger Stefan Grahn.

I luften hörs ljudet av helikoptrar, och snart syns de mellan fjälltopparna. Hela den här gruppen gör sig beredda på arbete, med räddningspersonalen hoppas att de slipper. Landningarna gick bra och efter en stund återkommer lugnet på basen – i alla fall den korta stunden innan nästa övningspass börjar.