Helikoptrar på plats i Djibouti

Operation Atalanta närmar sig skarpt läge för svenskarna. Nu har två helikoptrar anlänt till Djibouti.– Det var skönt att se när planet landade och sedan skaka hand med enheten, säger Anders Lockerud, chef för den tekniska helikopterpersonalen.

De svenska helikoptrarna har kommit på plats i insatsområdet. Foto: Nina Karlsson/Försvarsmakten
När helikoptrarna anlänt började arbetet med att skruva ihop maskinerna.
När helikoptrarna anlänt började arbetet med att skruva ihop maskinerna. Foto: Nina Karlsson/Försvarsmakten
Den här båten lastar av mjöl i Djiboutis hamn. Det är just uppgiften att skydda båtarna så att de kommer in i hamn som insatsen handlar om.
Den här båten lastar av mjöl i Djiboutis hamn. Det är just uppgiften att skydda båtarna så att de kommer in i hamn som insatsen handlar om. Foto: Nina Karlsson/Försvarsmakten
Den tekniske chefen Anders Lockerud har haft en hektisk tid, men som han själv också säger – intressant.
Den tekniske chefen Anders Lockerud har haft en hektisk tid, men som han själv också säger – intressant. Foto: Nina Karlsson/Försvarsmakten
När helikoptrarna anlänt började arbetet med att skruva ihop maskinerna. Foto: Nina Karlsson/Försvarsmakten
Den här båten lastar av mjöl i Djiboutis hamn. Det är just uppgiften att skydda båtarna så att de kommer in i hamn som insatsen handlar om. Foto: Nina Karlsson/Försvarsmakten
Den tekniske chefen Anders Lockerud har haft en hektisk tid, men som han själv också säger – intressant. Foto: Nina Karlsson/Försvarsmakten

Det var i princip tomt på flygplatsen när det stora fraktplanet An-124 dansade ner från skyn. Direkt efter landningen började lossningen av de två Helikopter 15 som ska ingå i insatsen. Resan hade börjat 14 timmar tidigare på Örebro flygplats. Men för den tekniske chefen skedde det betydligt tidigare.
– Beskedet om att vi skulle medverka med helikoptrar kom förra sommaren, och då startade förberedelserna omedelbart.

40 grader

Han har genom grundligt arbete försökt sy ihop insatsen materiellt sett. Allt från det minsta lilla verktyget till att få anpassade kläder till piloterna. Just nu är det 30 till 40 grader varmt i Djibouti och det blir knappast svalare under de närmaste månaderna.
– Min inställning är att vi ska vara så kompletta som möjligt här nere. Och jag vill också säga att den erfarenhet vi kommer att få av hur den här helikoptern klarar sig kommer att vara ovärderlig inför kommande missioner.
Det syns tydligt på honom att den första stora bördan har lyfts ner från hans axlar. Enheten från Helikopterflottiljen är på plats och helikoptrarna håller på att skruvas ihop. När allt är färdigt och HMS Carlskrona om någon vecka har kommit till Djibouti kan allt testas skarpt. Då ska en helikopter vara stationerad på fartyget och en på fastlandet, men innan Carlskrona anländer ska besättningarna bland annat träna flygning i området. Planen är också att öva landningar på andra fartyg som ingår i denna EU-operation.

Fransk bas

Själva baseringen i Djibouti med reservdelar och annat är på en fransk bas, något som fungerar alldeles utmärkt.
– Vi har blivit mottagna på ett otroligt bra sätt, säger Anders Lockerud, som också påpekar att han har sett fram emot det här.
– Hela enheten är väldigt taggade inför uppgiften.
Nu väntar han bara på en sak där han står i den stekande solen.
– Jag längtar tills vi kommer upp i luften.