Simulerat haveri övar räddningstjänst

Klockan 15.30 går övningslarmet – en Gripen kommer från västkusten med motorproblem. Fem minuter senare har flygplanet ”havererat” norr om bana 19. Piloten har skjutit ut sig och svart rök stiger från nedslagsplatsen. Detta är upptakten till den samverkansövning som genomförs på F7 vid flera tillfällen under hösten.

Flottiljläkare Jenny Nordenfelt-Lifvergren tar hand om den skadade piloten. Foto: John Lidman/Försvarsmakten
En styrka släcker branden medan de andra söker efter piloten.
En styrka släcker branden medan de andra söker efter piloten. Foto: John Lidman/Försvarsmakten
En styrka släcker branden medan de andra söker efter piloten. Foto: John Lidman/Försvarsmakten

Blåljusen tänds och radiotrafiken ökar. Efter klart från flygtrafikledningen kör räddningsledaren ut på flygfältet, mot det havererade flygplanet och det område där man tror att piloten landat. Sjukvårdspersonalen är också med för att snabbt kunna ta hand om piloten.

För att räddningspersonalen skall kunna lokalisera piloten finns en nödsändare fäst på pilotens jacka. Sändaren aktiveras automatiskt av g-kraften när piloten skjuter ut sig från flygplanet. Genom att från olika platser mäta åt vilket håll signalen är starkast får man en punkt eller ett område på kartan där sändaren finns.

– Men beroende på hur terrängen ser ut kan det ändå vara svårt att hitta, särskilt när det är mörkt, säger Tomas Filipsson, flygplatsräddningschef på F7. Det är därför vi övar både i ljus och i mörker.

På kvällsövningen ansluter även flygräddningshelikoptern (FRÄD) från Säve, vilket underlättar sökmomentet avsevärt.

Femtio brandmän ska utbildas

Ungefär femtio brandmän från Lidköpings räddningstjänst skall under hösten delta i övningen, som genomförs vid flera tillfällen.

– Fördelen med att genomföra övningen vid flera tillfällen är att vi drar lärdomar varje gång, säger Tomas Filipsson. På det sätt blir övningen hela tiden bättre och bättre.

Under övningen samverkar personal från flygplatsräddningstjänsten vid F7, Luftfartsverket, Flygräddningscentralen i Göteborg (ARCC), räddningsledare och räddningstjänsten i Lidköping och FRÄD-helikoptern.