Första besättningarna för C-17

De första svenska besättningarna har utbildats på C-17 Globemaster. I juli går flyttlasset till Ungern och tjänstgöringen vid Heavy Air Lift Wing. Det har varit en tuff utbildning i högt tempo, men nu är de klara för att börja flyga C-17.

Amerikansk C-17 på F7 Såtenäs. Foto: Ulf Fabiansson

Tre piloter, tre lastmästare och tre "crew chiefs" kom i dagarna hem från USA där de utbildat sig för att flyga C-17 Globemaster vid Heavy Air Lift Wing på Papa Air Base i Ungern.

Under ungefär tre och en halv månad har de nio utbildat sig. Mycket av den teoretiska utbildningen är datorbaserade självstudier, så kallad CBT, Computer Based Training och vad gäller utbildningen som helhet så har man hållit ett mycket högt tempo.
– Det förutsätts nästan att man talar engelska flytande, säger en av piloterna.

Piloterna har hunnit med 120 flygtimmar i simulator och cirka sex flygtimmar i luften. Dessa sex timmar har fördelats på 3 flygpass. Simulatorutbildningen bedrivs dygnet runt fem till sex dagar i veckan.

Piloter och lastmästare har utbildats vid Altus Air Force Base i Oklahoma, medan "crew chiefs", som går att jämföra med flygmaskinisten på C-130 Hercules, gjort sin utbildning vid McCord Air Force Base i Seattle.

De nio är nu klara för att flyga C-17 Globemaster och flyttar till Ungern i juli. På plats finns redan ett flertal svenskar, bland annat ställföreträdande chefen för Heavy Air Lift Wing, Fredrik Hedén som redan tidigare utbildats på C-17.

I slutet av juli levereras det första av totalt tre C-17 till Papa, de övriga två levereras i september och november i år.